Nationell manifestation för Folkhögskolan den 19 september

Sveriges Lärare Folkhögskola har tagit initiativ till en nationell manifestation för Folkhögskolan på Sergels Torg den 19 september. Runt om i Sverige kommer en mängd aktiviteter och arrangemang äga rum den dagen.

Den 19 september genomförs samtidigt manifestationer på de 154 folkhögskolor som finns runtom i landet. I Stockholm samlas man på Sergels torg.

– Anledningen till att uppslutningen kring folkhögskolan är stark nu är ett ekonomiskt och politiskt instabilt läge i Sverige som skapat ett för folkhögskolan ohållbar situation. Under året har svenska folkhögskolor tvingats varsla över 200 lärare och många folkhögskolor blöder ekonomiskt, vilket i förlängningen urholkar möjligheten att bedriva kvalitativ folkhögskoleundervisning då gruppstorlekar ökar. 3000 deltagare fick denna höst inte börja sin resa i Folkhögskolan, säger Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskola.

– Vi hoppas på en stor uppslutning av landets samtliga folkhögskolor. En stärkt finansiering av Folkhögskolan är väl använda skattemedel som betalar sig mångfalt tillbaka i både mänskligt som ekonomiskt värde.

– Vi tror att den här dagen blir den största manifestation Folkhögskolan i Sverige någonsin gjort, och det är hög tid för det nu!

Program Stockholm Sergels Torg kl 13-15 den 19 september:

Emil Jensen inleder, sedan tal av bl.a.:

Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskola

Maria Irving, vice ordförande Sveriges Lärare

Prima Singh, styrelseledamot Equmenia

Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO

Medverkan från musikklasser från Skeppsholmens folkhögskola och Birkagårdens folkhögskola

#FolkhögskolanBildarSverige

Om oss

Den 1 januari 2023 bildade Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet Sveriges största akademikerförbund: Sveriges Lärare. En ny facklig organisering av lärare och studie- och yrkesvägledare. Lärarkåren har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Vi jobbar för att göra skillnad för våra 300 000 medlemmar och är en kraft att räkna med på varje arbetsplats.

Sveriges Lärarstudenter: Fler praktiska inslag behövs i förskollärar- och lärarutbildningarna17.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sveriges Lärarstudenter, ”Det är VFU som ger verkligheten”, visar att strax över hälften av alumner från förskollärar- och lärarutbildningarna önskar att de hade fått mer tid ute i verksamheterna. Sju av tio upplevde sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), som bra eller mycket bra. Däremot finns det behov av förbättring och förändringar.

Sveriges Lärare efterlyser nationell digitaliseringsstrategi16.4.2024 08:59:53 CEST | Pressmeddelande

I en ny rapport med titeln ”Lärarledd digitalisering? Möjligheter och förbehåll på tröskeln till ett nytt AI-landskap”, har Sveriges Lärare undersökt hur lärare och förskollärare ser på användningen av digitalisering och artificiell intelligens (AI) i skolväsendet. Lärarna intar en avvaktande hållning till AI. De minns tidigare digitaliseringsinvesteringar, beslutade av ivriga huvudmän, som gick fort men fel. Resultaten pekar också på en signifikant skillnad mellan tillgängliga resurser och lärarnas behov när det gäller kompetensutveckling och arbetsmiljö.