Nordens största välfärdsförbund håller kongress

I morgon, tisdag, inleds Kommunals kongress. Den första dagen gästas kongressen bland annat av statsminister Stefan Löfven. - Under kongressen kommer vi att föra viktiga diskussioner om arbetslivet och om hur Kommunal ska växa och hur vi bygger framtidens fackförening, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

Fackföreningen Kommunal är Nordens största välfärdsförbund. I morgon, tisdag den 21 maj, inleder Kommunal sin trettioende kongress som pågår fram till fredag den 24 maj. Under de dagarna samlas 188 ombud från hela landet på Stockholmsmässan i Älvsjö, bland annat för att ta ställning till 528 stycken olika motioner.

- Jag förväntar mig livliga diskussioner om arbetsrätt och strejkrätt. Om arbetstider, villkor, tryggheten på jobbet och hur vi fortsätter att lyfta den helt avgörande roll Kommunals medlemmar har för den välfärd som får Sverige att fungera, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

- Jag ser också framför mig att det blir en kongress där vi lyfter blicken och spänner bågen högt. Medlemmarna i Kommunal har hanterat allt från 1990-talets nedskärningar till 2000-talets privatiseringar. Idag står vi inför enorma rekryteringsbehov i hela välfärdssektorn. Kommunals medlemmar är efterfrågade och arbetar i en framtidsbransch.

- Därför hoppas jag också att vi tar viktiga steg mot att bli en fackförening för framtiden. Vi ska diskutera hur vi fortsätter att förändras och hur vi blir större när välfärden växer. Jag hoppas att kongressen ställer sig bakom målet att Kommunal ska ha minst 600 000 medlemmar år 2030.

Några ramtider för kongressen:

Tisdag den 21 maj, kl 13-18.30. Statsminister Stefan Löfven talar cirka kl 16.

Onsdag den 22 maj, kl 8.30-23.00. (Förmiddagen vikt åt grupparbeten, förhandlingarna påbörjas kl 13). Val av förbundsordförande, ledning och förbundsstyrelse på eftermiddagen. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson talar cirka kl 16.

Torsdag den 23 maj, kl 8.30-17.30

Fredag den 24 maj, kl 8.30-15.00

Närmare information om kongressen hittas här: https://www.kommunal.se/kongress

För ackreditering och övriga mediafrågor kring kongressen, kontakta Kommunals pressjour på 010-442 71 30