Nu får två miljoner svenskar röda kuvert med pensionsbesked

Nu kommer det röda kuvertet till två miljoner privatanställda tjänstemän, som i genomsnitt får 7 300 kronor i månaden i tjänstepension att addera till sin allmänna pension från staten. Det röda kuvertet, som skickas ut av valcentralen Collectum, innehåller årsbesked om tjänstepensionen ITP.
Det röda kuvertet från Collectum innehåller årsbesked för tjänstepensionen ITP.

– Öppna ditt röda kuvert och ta reda på din tjänstepensionsprognos. För att få hela bilden av din framtida pension så loggar du in med Bank-ID på den oberoende tjänsten minPension.se, som är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Det röda kuvertet från Collectum innehåller besked om hittills intjänad tjänstepension och en prognos över den framtida tjänstepensionen. Kuvertet skickas till den som arbetar som tjänsteman på ett privat företag med kollektivavtal, och kommer på posten och i den digitala brevlådan Kivra under april och maj. Tjänstepensionen ITP bygger på ett avtal mellan arbetsmarknadens parter och ska trygga pensionen för privatanställda tjänstemän.

– Tjänstepensionen utgör en allt större del av den framtida pensionen. Det viktigaste pensionstipset är därför att redan från start jobba hos en arbetsgivare som erbjuder kollektivavtalad tjänstepension. Finns det kollektivavtal på din arbetsplats så finns det alltid tjänstepension, säger Tomas Carlsson.

Den som har tjänstepension under hela arbetslivet kan få upp till två tredjedelar av lönen när det är dags för pension. Utan tjänstepension får man ofta klara sig på mindre än hälften av sin tidigare lön i allmän pension, alltså den del av pensionen som kommer från staten. Landets privatanställda tjänstemän med ITP 2 som går i pension i år får i genomsnitt 7 300 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

Länk: På minPension.se kan alla göra sin egen pensionsprognos

Pressbilder: Röda kuvertet Tomas Carlsson

Bilagor:

- Tre tips till dig som får röda kuvertet

- Då kommer det röda kuvertet i brevlådan, län för län

- Fakta om tjänstepensionen ITP

- Olika åldrar – så funkar det

Tre tips till dig som får röda kuvertet

Om du får det röda kuvertet i brevlådan kan du vara glad – du har tjänstepensionen ITP med ett kvalitetssäkrat utbud av pensionsförsäkringar och låga avgifter.

1. Öppna ditt röda kuvert – här finns en prognos och tips för din tjänstepension.

2. Se över efterlevandeskyddet, vad behöver du?

3. Logga in på minPension.seför attfå den samlade bilden av din framtida ekonomi som pensionär.

Då kommer det röda kuvertet i brevlådan, län för län

Den digitala brevlådan Kivra

15–26 april

Stockholms län

26–28 april

Gotland, Kalmar län, Södermanland, Värmland, Örebro län, Östergötland

27 april–3 maj

Västra Götaland

30 april–5 maj

Dalarna, Gävleborg, Jämtlands län, Norrbotten, Uppsala län, Västerbotten, Västmanland, Västernorrland

4–7 maj

Blekinge, Halland, Jönköpings län, Kronoberg, Skåne

6–11 maj

Fakta om tjänstepensionen ITP

Tjänstepensionen ITP bygger på ett avtal mellan PTK och Svenskt Näringsliv. Det är en del av den svenska modellen, som handlar om en gemensam syn på en sund arbetsmarknad, där man månar om de anställda, både under och efter arbetslivet. Förutom tjänstepension ingår också en rad olika försäkringar, som sjukförsäkring och olycksfallsförsäkring.

Olika åldrar – så funkar det

Den som är född 1979 eller senare och har tjänstepensionen ITP 1

Normalt sett har den som är född 1979 eller senare ITP 1. På vissa företag har dock alla tjänstemän ITP 1, oavsett ålder.

• Tjänstepension börjar man tjäna in från 25 års ålder, vilket innebär att pensionskapitalet kommer att förvaltas under 30–40 år.
  • Inbetalningarna från arbetsgivaren sker löpande varje månad, vilket gör att man drar nytta av både upp- och nedgångar i ekonomin.
  • Minst halva kapitalet placeras i en traditionell försäkring, där det finns en garanti för pengarna.
  • Den som aktivt väljer fondförsäkring kan placera pengarna i en entrélösning, där risken automatiskt trappas ned med ålder.

Den som är född 1978 eller tidigare och har tjänstepensionen ITP 2

Normalt sett har den som är född 1978 eller tidigare ITP 2. På vissa företag har dock alla tjänstemän ITP 1, oavsett ålder.

• Pensionen påverkas inte alls av börsen, eftersom man är garanterad en viss pension – varken mer eller mindre. Å andra sidan kan du inte heller ta del av börsens uppgångar.

Den kompletterande premien, ITPK, som man kan placera själv, är en mindre del av pensionen. Den påverkas både av börsens upp- och nedgångar. Man kan välja att ta mindre risk genom att flytta pengarna till en traditionell försäkring.

Det röda kuvertet från Collectum innehåller årsbesked för tjänstepensionen ITP.

2,4 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning. Det är hos Collectum tjänstemännen väljer vem som får förvalta deras tjänstepension.

Collectum förmedlade 62,5 miljarder kronor i premier under 2020 mellan 36 000 företag och fler än tio försäkringsbolag. www.collectum.se