Nu kan du förtidsrösta i kyrkovalet

Den 19 september är det kyrkoval och redan i dag öppnar förtidsröstningen. Från och med nu kan medlemmar i Svenska kyrkan rösta i en förtidsröstningslokal var som helst i landet. I Luleå stift har drygt 300 000 medlemmar möjlighet att göra sin röst hörd.
Från och med nu kan du förtidsrösta i kyrkovalet. Foto: Magnus Aronson/Ikon

Om knappt två veckor går Svenska kyrkan till val. Redan i dag öppnar förtidsröstningslokaler över hela landet, dit den som är medlem och fyller 16 år senast på valdagen 19 september kan gå och rösta. Allt som behövs är röstkort och legitimation. Genom sökfunktionen på svenskakyrkan.se/kyrkoval är det enkelt att hitta var man ska gå.

I Luleå stift är drygt 300 000 personer röstberättigade. Valet består av tre val: till lokala kyrkofullmäktige, regionala stiftsfullmäktige och nationella kyrkomötet.

Stiftsfullmäktige beslutar om arbetet i Luleå stift som omfattar Norrbotten och Västerbotten med 56 församlingar, 200 kyrkor och 350 000 medlemmar.
Läs om nomineringsgrupperna som ställer upp i valet till stiftsfullmäktige

Åsa Björkman är valansvarig för kyrkovalet i Luleå stift. Hon är diakon och arbetar till vardags som utbildningsansvarig på stiftskansliet. Under lång tid har hon arbetat med olika förberedelser och utbildningar för att säkerställa att kyrkovalet går rätt till. Bland annat utbildas de valnämnder som lokalt tar emot röster på totalt 300 platser.

Vad kände du själv när du fick ditt röstkort i postlådan?
– Jag kände att "äntligen är det dags"! Det har varit en lång förberedelsetid. Många människor tycker att det kyrkan gör är viktigt. Då behöver Svenska kyrkan att människor röstar – vem ska styra vår verksamhet? Det är medlemmarna som påverkar Svenska kyrkans riktning och utveckling, säger Åsa Björkman.

Total är 4,9 miljoner personer röstberättigade i kyrkovalet och kan vara med och välja vilka som ska bestämma i Svenska kyrkan de kommande fyra åren.

– Att rösta i kyrkovalet är en demokratisk rättighet och precis som alla andra medlemsorganisationer är Svenska kyrkan beroende av människors engagemang, säger Åsa Björkman.

Hur är kyrkovalet coronasäkert?
– Ett sätt att minska risken för trängsel är att förtidsrösta. I årets kyrkoval har alla lokala valnämnder fått både information och skyddsmaterial som exempelvis plexiglasskydd, säger Åsa Björkman.

· · · ·

Röstkortet bör ha kommit till alla röstberättigade redan förra veckan. Den som inte fått sitt, eller behöver ett nytt, beställer det enkelt på svenskakyrkan.se/kyrkoval

Preliminärt resultat
Under valnatten kan den som vill följa rösträkningen via svenskakyrkan.se/kyrkoval/valresultat