Nu startar kampanjen ''Svartsjuka är inte romantiskt''

Nu genomför Jämställdhetsmyndigheten, länsstyrelserna och Ungarelationer.se den rikstäckande kampanjen ’’Svartsjuka är inte romantiskt’’ som syftar till att få unga att fundera över hur deras relationer ser ut och bredda kunskapen hos vuxna när det gäller våld i ungas relationer.

Ungdomar är en särskilt utsatt grupp, därför är det viktigt att uppmärksamma våld i ungas partnerrelationer. Det handlar dels om att förebygga våld men också om att identifiera den som blir utsatt och den som utsätter. Genom kampanjen vill man erbjuda dem det stöd de behöver för att förändra sin situation.

För att förebygga våld och öka kunskapen finns nu ett stödmaterial med fokus på killars våld mot tjejer och våld i ungas partnerrelationer. Materialet är till för vuxna som på något sätt möter unga, exempelvis lärare och ungdomsledare inom idrottsrörelsen eller i andra delar av civilsamhället.

Det handlar om att öka ungas kunskaper om vad som är en bra relation och vad våld är. Men även vuxna runtomkring unga behöver förstå vad det handlar om, ta ansvar och tydligt markera att våld under inga omständigheter är okej eller ursäktat.

I kampanjen ingår även tryckt och digitalt material i form av affischer och visitkort med information om vart de unga kan vända sig för att få råd och stöd. Allt material kommer att spridas nationellt och går att beställa kostnadsfritt. Det kan också laddas ner på Ungarelationer.se.

Ungarelationer.se är Sveriges nationella stödplattform för att motverka våld i ungas partnerrelationer. Dit kan unga mellan 15 och 20 år vända sig om de blir utsatta för våld, utövar våld, eller är kompis till en våldsutsatt eller utövare.

Kampanjen pågår under februari och mars, men materialet finns tillgängligt året om.

1000 Möjligheter är en politiskt och religiöst oberoende stiftelse som startades 2010 som Sveriges första ungdomsjour. Stiftelsen driver i dag den nationella stödplattformen för att motverka våld i ungas partnerrelationer, Ungarelationer.se, samt Ellencentret, som vänder sig till unga som har sex mot ersättning. Utöver stödarbetet bedrivs även förebyggande arbete i skolor, på fritidsgårdar och i förenings- och näringsliv för att uppnå ett jämställt och jämlikt samhälle fritt från våld.

Kostnadsfri juridisk hjälp ska få fler unga att anmäla brott25.11.2019 07:45:00 CETPressmeddelande

Många unga tjejer utsätts för våld i sina nära relationer men ytterst få polisanmäler detta. Därför får alla som söker stöd via chatten Ungarelationer.se nu tillgång till kostnadsfri juridisk hjälp. Om fler brott anmäls och rättsväsendet tillämpar fridskränkningsbrotten även i dessa fall, kan drabbade få bättre skydd och upprättelse samtidigt som det hindrar unga killar från att drabba fler framtida partners.