Nu startar serieproduktionen av ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i Mladá Boleslav

Den här veckan är det produktionsstart för ENYAQ iV vid ŠKODA AUTOs fabrik i tjeckiska Mladá Boleslav. Helt eldrivna ENYAQ iV, som är ŠKODAs första serietillverkade elbil, är baserad på Volkswagen-koncernens speciella elbilsplattform MEB. Framöver kommer den tjeckiska biltillverkaren här att producera upp till 350 exemplar av sin nya SUV per dag. Detta hela sker vid koncernens enda produktionslina för både MQB- och MEB-plattformarna och parallellt med bilarna i modellserierna OCTAVIA och KAROQ.

Vid sitt högkvarter i Mladá Boleslav, har ŠKODA investerat 32 miljoner euro (motsvarande 330 milj. kronor) i omställningen som krävts för att både kunna producera MEB- och MQB-plattformsbaserade modeller vid en och samma samma lina. Här kommer ŠKODA att tillverka upp till 350  ENYAQ iV per dag, jämte såväl OCTAVIA- som KAROQ-serierna på ett mycket flexibelt sätt. ŠKODA har anpassat byggnaden och tagit fram ny transportteknik som kan hantera vikten av helelektriska bilar och deras komponenter. Dessutom har fabriken infört nya säkerhetsåtgärder när det gäller hanteringen av batterierna, t.ex. genom att installera värmekameror. Dygnet runt övervakar dessa temperaturen i fabriken och kan slå larm om minsta avvikelse skulle registreras.

Bakhjuls- eller fyrhjulsdrift, hållbara material i kupén och innovativa assistanssystem, tre storlekar på batteriet till ENYAQ iV säkerställer tillsammans med de fem olika effektversionerna både hållbarhet och körglädje på hög nivå. I de båda kraftfullaste varianterna, samarbetar en elmotor på framaxeln med den på bakaxeln. Beroende på vilket batteristorlek man väljer, har bilen en räckvidd på upp till 536 km (WLTP). De traditionella utrustningsnivåerna för interiören har ersatts av design selections.

De harmoniskt sammansatta alternativen för interiören är alla inspirerade av moderna boendemiljöer och är tillverkade i hållbart tillverkade och återvunna material, som ull, och läder som garvats med biologiska växtextrakt. ENYAQ iV är också den första ŠKODA-modell som har en head-up display (HUD) med augmented reality (AR), som visar information, som hastighetsbegränsningar och trafikmärken – i förarens direkta synfält.

Läs mer om ENYAQ iV på ŠKODA Storyboard.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder nio huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB och ENYAQ
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

100.000 laddhybridbatterier från ŠKODA AUTO11.2.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

I veckan lämnade det 100.000:e högspänningsbatteriet produktionsbandet hos ŠKODA AUTO. För att skapa de nödvändiga förutsättningarna för detta, investerade den tjeckiska biltillverkaren ca 255 miljoner kronor 2019. Företaget producerar här inte bara batterier för sina egna laddhybridmodeller utan också för AUDI, SEAT och Volkswagen. Anläggningen innehåller även en toppmodern avdelning för att testa batterierna och säkerställa högsta möjliga säkerhets- och kvalitetsstandarder.

ŠKODA och Hockeyfonden stöttar svensk ishockey – Daniel Adams-Ray har tonsatt hyllningsfilmen till eldsjälarna bakom den27.11.2020 15:03:15 CET | Pressmeddelande

I dag lanserar ŠKODA en kampanj skapad för att hylla och lyfta fram de verkliga eldsjälarna inom svensk ishockey. Samtidigt släpper Daniel Adams-Ray låten "Hela dagen är inte natt”. Ett verk som går hand i hand med kampanjens budskap och Hockeyfondens arbete att lyfta de människor som sällan syns i rampljuset, men är vitala kuggar för sportens fortlevnad.