Nuvarande Volkswagen Polo, SEAT Ibiza och SEAT Arona återkallas − problem med säkerhetsbälteslås i baksätet

Teknisk lösning har identifierats − Återkallningskampanjen startar inom de närmaste veckorna − Säkerhet är högsta prioritet

Volkswagen-koncernen har bekräftat ett tekniskt problem på nuvarande generation (modellår 2018) av modellerna Volkswagen Polo, SEAT Ibiza och SEAT Arona. Det finns en risk i sällsynta situationer, till exempel vid plötsligt och snabbt byte av körfält med fem passagerare ombord och när mittsätet bak och vänstra sätet bak är upptagna samtidigt, att det vänstra säkerhetsbälteslåset kan öppnas oavsiktligt.

Hos Volkswagen-koncernen är säkerhet fortfarande en huvudprioritering och företaget har redan identifierat en teknisk lösning: en ombyggd bälteslåsanordning som förhindrar att detta händer.

De berörda modellerna är juridiskt homologerade och säkra att köra, men Volkswagen och SEAT rekommenderar sina kunder att inte använda mittsätet bak på nya Polo respektive nya SEAT Ibiza och SEAT Arona till dess att bilen kommer att vara utrustad med den ombyggda bälteslåsanordningen.

Volkswagen och SEAT adresserar nu de berörda myndigheterna för sin slutgiltiga validering för att genomföra lösningen, både på bilar som nått marknaden och på framtida serieproduktion.

Inom de närmaste veckorna kommer Volkswagen och SEAT att starta en återkallningskampanj. Kunderna får ett brev för att boka in en tid med en auktoriserad Volkswagen- respektive SEAT-verkstad. Kontrollen, liksom genomförandet av den ombyggda bälteslåsanordningen, är gratis.

På den svenska marknaden berörs 3 008 bilar från Volkswagen och 2 550 bilar från SEAT.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2017 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 196 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,2 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 709 lätta transportbilar vilket är 30,2 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,74 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2017.