Simple Feast

Ny adblocker döljer snabbmatsreklam och visar grönsaker istället

Dela

Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ. Nu lanserar Simple Feast en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser till bilder på grönsaker. Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.

I USA spenderar mat- och restaurangföretagen årligen runt 14 miljarder dollar på reklam*. Mer än 80 procent av denna reklam marknadsför snabbmat, söta drycker och godis. Debatten om snabbmatsreklam är högaktuell när Storbritannien nu utreder ett lagförslag om att förbjuda digital annonsering för snabbmat innan klockan 21:00. Men redan nu finns en lösning för den som önskar att dölja reklamen. Simple Feast, som levererar vegetariska och veganska matkassar, lanserar idag den första adblockern som gör det möjligt att byta ut reklam för bland annat snabbmat, mot bilder på grönsaker.

–  Studier från Världshälsoorganisationen, WHO, * visar att vi blir mer sugna på den mat vi exponeras för regelbundet. Vi är mer digitala än någonsin tidigare och vi och våra barn utsätts ständigt för annonser för processad mat och skräpmat, när vi faktiskt borde äta mer grön och oprocessad mat. Tanken bakom adblockern är att på ett humoristiskt sätt visa hur det hade kunnat se ut om vi möttes av en större variation av matreklam i vårt flöde, säger Jakob Joenck, grundare och VD på Simple Feast, och fortsätter:

- Miljarder spenderas varje dag över hela världen på annonser för mat som har lågt näringsvärde, ofta direkt riktad till barn. Snabbmatsreklamen innebär ett direkt hot mot att människor ska kunna välja mer grönt, och så har det varit i årtionden. Vi i livsmedelsindustrin har ett ansvar för att minska suget för processad mat, eftersom den innebär ett hot både för människor och vår planet. 

Adblockern som Simple Feast tagit fram kan laddas ner gratis via Chrome Webshop. Det fungerar i alla länder och kommer att lanseras internationellt. Den ersätter digital reklam med bilder av grönsaker. 

– Simple Feast brinner för att få så många människor som möjligt att äta ren, oprocessad, ekologisk och klimatvänlig mat. Vi tror att det första steget är att blockera alla annonser för processad mat som vi och våra barn möts av varje dag, säger Jakob Joenck.

Adblockern finns för nedladdning helt gratis här.

*Länkar till källor finns här och här.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Simple Feast
Simple Feast
Nybrogatan 38
11434 Stockholm

08-420 029 90https://simplefeast.com/se

Om Simple Feast
Simple Feast har över 180 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på ett ögonblick. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 även etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.

Följ Simple Feast

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Simple Feast

Sju vegetariska trender för 202126.1.2021 13:07:00 CETPressmeddelande

Allt fler äter grönt och utbudet av vegetarisk mat ökar för varje år. Men vilka är egentligen de stora vego-trenderna för 2021? Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast och vegankock, spår sju trender som kommer att slå under 2021. “Jag tror att det närodlade kommer få ett rejält uppsving under året - inte minst när det kommer till otroliga svenska råvaror som fallit i glömska, såsom alla superbär som växer här”.

Varannan svensk tycker det är svårt att utläsa om livsmedel innehåller tillsatser - Fem tips som hjälper dig tyda innehållsförteckningen22.9.2020 08:16:02 CESTPressmeddelande

Drygt sex av tio svenskar har någon gång valt bort ett livsmedel för att det innehöll konstgjorda livsmedelstillsatser. Samtidigt uppger hälften av svenskarna att de tycker det är svårt att utläsa om ett livsmedel innehåller artificiella ingredienser. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Simple Feast. Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast, listar sina tips som gör det lättare att tyda vad ett livsmedel innehåller.

Fem svenska grödor från förr som nu gör comeback10.9.2020 09:30:42 CESTPressmeddelande

Fler vill äta svenskodlad mat men alla känner inte till vilka råvaror som går att odla i Sverige. Faktum är att många grödor som tidigare odlades här har fallit i glömska. På senare tid har ett antal odlingsprojekt startats i Sverige för att väcka liv i grödor från förr, tex: gråärta, svarthavre och korova. Simple Feasts Sverigechef Maximillian Lundin tipsar om spännande svenska grödor som nu gör comeback - och hur du tillagar dem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum