Ny analys av bostadsmarknaden under de senaste 30 åren visar: Största prisuppgången för villor på 15 år

Under det senaste året har villapriserna stigit med hela 13 procent. Det är den största prisuppgång under en tolvmånadersperiod för villor sedan 2006. Det visar en ny kartläggning som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort med data från SCBs Fastighetsprisindex.
Under det senaste året har villapriserna stigit med hela 13 procent. Det är den största prisuppgång under en tolvmånadersperiod för villor sedan 2006. Det visar en ny kartläggning som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort med data från SCB.

– Under pandemin har efterfrågan på villor varit exceptionellt hög över hela landet – fler vill bo större och ha bra förutsättningar att arbeta på distans. I kombination med historiskt låga räntor och en omfattande bostadsbrist har det fått villapriserna att öka kraftigt det senaste året, säger Marcus Svanberg, VD för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Under de senaste tolv månaderna har villapriserna i landet ökat med hela 13 procent. Endast en gång de senaste 30 åren har priserna stigit mer under en tolvmånadersperiod – i början av 2006 då priserna steg med 13,5 procent på årsbasis. Det visar en ny samanställning som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort genom att analysera data från SCB över den kvartalsvisa prisutvecklingen på småhus sedan 1991.

– Huspriserna riskeras att pressas upp till nivåer som inte är långsiktigt hållbara. Eftersom lönerna inte ökat i samma takt kommer den mest extrema utvecklingen troligen att avta framöver. Priserna fortsätter sannolikt stiga men inte lika kraftigt som tidigare, även om efterfrågan just nu är rekordstor, säger Marcus Svanberg.

De senaste fem åren har villapriserna stigit med 33 procent, medan uppgången har varit 67 procent det senaste decenniet.

– Den nuvarande situationen med höga bostadspriser och skarpa kreditregler gör det väldigt svårt för hushåll med små ekonomiska marginaler att ta sig in på bostadsmarknaden. Omformulerade amorteringskrav, sänkt flyttskatt och kontantinsatsregler som tar hänsyn till den enskilde bostadsköparens ekonomi skulle göra det lättare för fler att byta bostad efter behov, säger Marcus Svanberg.

För mer information och frågor, vänligen kontakta:

E-post:  per.sangrud@lansfast.se

E-post: marcus.svanberg@lansfast.se

Statistiken baseras på Fastighetsprisindex, SCB:s huvudmått för prisutvecklingen på det befintliga beståndet av småhus och innehåller samtliga beviljade överlåtelser av småhus i hela landet, per den 31 mars 2021. Avser en- och tvåfamiljshus samt rad- och kedjehus. Indexet tar hänsyn till att det nödvändigtvis inte är helt jämförbara fastigheter som säljs vid varje mättillfälle genom att dela in de sålda fastigheterna efter taxeringsvärde och geografisk placering. Prisutvecklingen mäts kvartalsvis genom K/T-talet, som är kvoten mellan köpeskillingen och taxeringsvärdet för de sålda fastigheterna. Statistiken har sammanställts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Bilaga:

Så har villapriserna i Sverige utvecklats sedan 1986 (Fastighetsprisindex)

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och en av de största aktörerna i branschen. Med 181 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2020 förmedlade företaget cirka 26 300 objekt till ett försäljningsvärde av 63,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för sjätte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2021.