Ny kommunikationschef till Industriarbetsgivarna

Mikael Östlund har anställts som kommunikationschef på Industriarbetsgivarna. Mikael kommer närmast från National Electric Vehicle Sweden AB (Nevs), där han sedan 2012 arbetar som kommunikationschef.

– Vi är glada att förstärka vår organisation med Mikael Östlund, som har gedigen kommunikationsbakgrund både från näringslivet och rikspolitiken, säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna.

– Nu när märket är satt och vi har fått ett treårigt avtal kan Industriarbetsgivarna fokusera på att rusta basindustrin inför kommande utmaningar – inte minst vad gäller behovet av flexibilitet i våra branscher, kompetensförsörjningsfrågor och arbetsmiljöfrågor. Mikael Östlund kommer att spela en nyckelroll i detta arbete, fortsätter Per Hidesten.

Mikael har erfarenhet från befattningar som rådgivare inom public- och investor relations. Han har även erfarenhet som kommunikationsstrateg med ansvar för både interna och externa projekt, samt informationschef med ansvar för massmedierelationer. Under åren 2006­­–2012 arbetade Mikael som politiskt sakkunnig och pressekreterare i regeringskansliet.

Han har utbildat sig i journalistik på Poppius journalistskola, samt i massmediekunskap på Cityuniversitetet och han har en ledarskapsutbildning från HM Business School.

– Det ska bli mycket roligt att få arbeta för en ökad förståelse för hur viktig basindustrin är för Sverige. I ett land som är så beroende av handel som vi är, är de tunga näringarna en nyckel till de svenska exportframgångarna. Basindustrin flyttar inte, och behöver rätt förutsättningar för att kunna vara motorn i den svenska ekonomin, säger Mikael Östlund.

Mikael börjar på Industriarbetsgivarnaden 1 juli 2017.

Kungsträdgårdsgatan 10

Abonnera på våra pressmeddelanden.