Ny kommunikationschef till Industriarbetsgivarna

Marina Lähteenmaa har anställts som kommunikationschef på Industriarbetsgivarna. Hon kommer närmast från Ratio – Näringslivets forskningsinstitut, där hon i dag arbetar som kommunikationschef.

– Vi är mycket glada att välkomna Marina Lähteenmaa till Industriarbetsgivarna. Marina kommer att få en nyckelroll, inte minst i arbetet tillsammans med vår nya chefekonom Kerstin Hallsten, med att sprida våra ekonomiska prognoser och analyser om vad som påverkar den svenska basindustrins internationella konkurrenskraft, säger Per Hidesten vd för Industriarbetsgivarna.

Marina har en gedigen erfarenhet av både samhällspolitiska frågor och opinionsbildning. Hon har arbetat med kommunikation i olika ledande befattningar, bland annat under de senaste avtalsförhandlingarna. Hon har också under många år arbetat med EU-frågor och var tidigare pressansvarig på Europaparlamentets kontor i Sverige.

På Industriarbetsgivarna kommer Marina att ansvara för den interna och externa kommunikationen.

– Jag är mycket glad att få förtroendet att leda Industriarbetsgivarnas kommunikationsverksamhet och ser fram emot att bidra till att sprida kunskap om villkoren och förutsättningarna för svensk basindustri inte minst inför kommande avtalsförhandlingar, säger Marina Lähteenmaa.

Marina Lähteenmaa är statsvetare från Åbo Akademi. Hon börjar på Industriarbetsgivarna den 22 oktober.

Kungsträdgårdsgatan 10

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 85 000 anställda. Svensk basindustri är en stark motor för svensk ekonomi och står för cirka 260 miljarder kronor i sammanlagt exportvärde.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kerstin Hallsten ny chefekonom för Industriarbetsgivarna18.6.2018 12:31Pressmeddelande

Kerstin Hallsten är idag senior rådgivare vid avdelningen för finansiell stabilitet på Riksbanken. Hon har en doktorsexamen inom nationalekonomi samt en lång och bred erfarenhet av policyarbete med ett flertal publikationer. Bland Kerstins tidigare uppdrag märks tjänsten som chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet. Hon hade som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen också under lång tid ansvar för att ta fram det penningpolitiska beslutsunderlaget på Riksbanken. Kerstin Hallsten tillträder sin tjänst hos Industriarbetsgivarna den 10 september och kommer också att företräda Skogsindustrierna. – De svenska basindustrierna skogen, stålet och gruvorna kan inte flytta utan är helt beroende av möjligheten att öka sin internationella konkurrenskraft för att även framgent vara världsledande. Även byggnadsämnes- och svetsmekanisk industri är beroende av svenska exportframgångar. En viktig faktor för de