Ny rapport visar kraftig ökning av körförbud och bromsfel efter besiktningsundantag
För att besiktningsorgan, medborgare och myndigheter i de länder som genomförde kraftiga nedstängningar av samhället inte skulle bryta mot EU-regler om besiktningsintervall infördes den så kallade omnibusförordningen för att förlänga giltigheten och inställelsetiden för besiktning. Även Sverige valde att införa undantaget, trots att någon sådan nedstängning inte skett här. I Fordonsbesiktningsbranschens senaste branschrapport noteras en rad effekter av att Sverige valde att möjliggöra uppskjuten besiktning.
Bland annat blev över hälften (52,2 procent) av de tunga lastbilar som utnyttjade möjligheten till förlängd inställelsetid underkända med krav på ombesiktning när de senare kontrollbesiktigades. Detta kan jämföras med att 41,7 procent av de som infann sig inom sin ordinarie besiktningsperiod, och alltså inte valde att skjuta upp besiktningen, underkändes, vilket är en mer normal underkännandegrad. Hälften av de lastbilar som sköt upp besiktningen fick senare anmärkningar på bromsarna – att jämföra med 34 procent hos de som inte sköt upp besiktningen.
”Detta är allvarliga uppgifter som också visar på vikten av att kontinuerligt kontrollera skicket på den tunga fordonsflottan i Sverige. Uppenbarligen behövs det löpande och tät kontroll av sådant som bromssystem för att säkerställa att lastbilar och tunga släp är i trafikdugligt skick”, säger Tord Fornander, ordförande Fordonsbesiktningsbranschen.
En annan effekt av undantaget var att antalet fordon som belades med direkt körförbud ökade med över 50 procent.
”Vi pratar här om fordon som är i så dåligt skick att besiktningsteknikern tvingas belägga bilen med ett omedelbart körförbud. I de fallen måste fordonet omgående repareras eftersom det bedöms vara en direkt fara i trafiken. Omnibusförordningen innebar att antalet sådana fall ökade markant vilket är mycket anmärkningsvärt”, säger Tord Fornander.
Fortfarande ingen särskild elbilsbesiktning
I förra årets branschrapport öppnade Transportstyrelsens generaldirektör för förändringar i regelverket gällande besiktning av elbilar. Men trots att elbilsförsäljningen fortsätter att slå nya rekord, så även under 2021, har ingenting hänt.
”Självklart måste elbilar kontrolleras på ett rimligt sätt så att batterier, uttag och kablar hålls i ett gott skick. Vi har svårt att förstå varför det tar så extremt lång tid att få dessa regler på plats. Andra länder uppdaterade sina regler för flera år sedan, men Sverige har knappt påbörjat arbetet”, säger Tord Fornander.
Utöver frågan om omnibusundantaget och elbilsbesiktning tar branschrapporten 2022 upp ett antal aktuella ämnen kopplat till trafiksäkerhet och utsläpp från trafiken.
Statistik från branschrapport 2022 relaterat till omnibusundantaget:
ÖVER HÄLFTEN, 52,2 procent av tunga lastbilar som väger över 16 ton och utnyttjat omnibusundantaget blev underkända med krav på ombesiktning. Att jämföra med 41,7 procent av de som infunnit sig till kontrollbesiktning inom sin ordinarie besiktningsperiod och som därmed inte nyttjat undantaget. (Andelen underkända tunga fordon ligger vanligen på denna nivå.)
ANDELEN GODKÄNDA PERSONBILAR sjönk från 67 procent (ej nyttjat omnibus) till 53 procent av de som nyttjat omnibus.
ANDELEN PERSONBILAR som blivit underkända med krav på ombesiktning har ökat med nära 53 procent för de som nyttjat omnibus.
EN PÅFALLANDE ÖKNING av anmärkningar på bromssystemen på samtliga fordonstyper. Det är dock extra relevant för tung trafik. Av de som inte nyttjat omnibus sker anmärkning i genomsnitt på 34 av 100 lastbilar över 16 ton. Av de som nyttjade omnibus är motsvarande siffra 51. Det handlar om mer än 11 000 tunga lastbilar som underkändes på grund av undermåliga bromssystem
ANDRA ANMÄRKNINGSTYPER förutom bromssystemen som fått långt högre andel anmärkningar vid nyttjande av omnibus är hjulsystem, karosseri och kommunikationssystem.
ANDELEN FORDON som har belagts med direkt körförbud har ökat med minst 50 procent inom samtliga fordonstyper. Tunga släp stack ut med en ökning på nära 74 procent.
Läs mer på sidan 34-35 i rapporten.
Ladda ner branschrapporten här.
Kontaktuppgifter:
Tord Fornander, Ordförande
Tel:0108049970
fordonsbesiktningsbranschen@tebab.com
Nyckelord
Kontakter
Tord FornanderOrdförande
Tel:0108049970fordonsbesiktningsbranschen@tebab.comLänkar
Om
Storgatan 5
Stockholm
08-782 08 50http://www.fordonsbesiktningsbranschen.se
Fordonsbesiktningsbranschens uppgift är att bevaka och agera i branschgemensamma frågor samt är mötesplats för branschen. Sektionen utgör språkrör för branschgemensamma frågor och representerar branschen vid kontakter med nationella och internationella myndigheter och organisationer.
Följ Fordonsbesiktningsbranschen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fordonsbesiktningsbranschen
Fordonsbesiktningsbranschens arbete för att motverka mutbrott9.4.2024 11:45:06 CEST | Pressmeddelande
Fordonsbesiktning ska utföras av en opartisk besiktningstekniker vid ett oberoende och ackrediterat besiktningsorgan. Mutor och annan brottslighet som innebär att besiktningar inte blir av är allvarlig brottslighet och utgör ett hot mot trafiksäkerheten och miljön. Därför har Fordonsbesiktningsbranschen länge, tillsammans med Polisen och Transportstyrelsen, arbetat med en rad förbättringar för att motverka brott, vilket nu innebär att flera fall upptäckts och lett till åtal och domar.
För femte året i rad - Sverige i EU:s bottenliga när det gäller miljökrav vid besiktning19.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) visar att Sverige för femte året i rad är bland de sämsta länderna i EU när det gäller miljökrav vid fordonsbesiktning. Låga krav och höga gränsvärden gör att många personbilar måste godkännas, trots bristande avgasrening och miljöskadliga utsläpp. Vidare välkomnas förslag för att kriminalisera fusk med avgasrening, samtidigt som branschen noterar att Sverige fortfarande saknar specifika besiktningsregler för elbilar.
Organiserad brottslighet kan ligga bakom fulbesiktningar via sociala medier15.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bedrägerier på nätet är en växande intäktskälla för kriminella. På senare tid har ett nytt fenomen dykt upp i sociala medier – erbjudanden om fulbesiktningar. Fusk och manipulering av fordon är ett hot mot både trafiksäkerheten och miljön. Detta vill nu Fordonsbesiktningsbranschen sätta stopp för.
Fordonsbesiktningsbranschen och polisen i tätt samarbete för att motverka brott9.5.2023 09:51:29 CEST | Pressmeddelande
Konsumenter ska alltid kunna lita på att en bilbesiktning går korrekt till och att den utförs av en opartisk och oberoende aktör. Trots att Fordonsbesiktningsbranschen länge arbetat med en rad förbättringar inom den egna verksamheten för att motverka brott ser branschen ett behov av stärkt samarbete mellan myndigheter och branschen för att motarbeta att mutbrott förekommer. I tätt samarbete med polisen intensifieras därför arbetet med att motarbeta brott inom besiktningsbranschen.
Ny rapport: Sverige fortfarande bland de sämsta i EU på miljökrav vid besiktning9.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FBB), som publiceras idag, visar att Sverige fortsatt ligger långt efter andra länder i EU när det gäller att ställa miljökrav vid besiktning. Nya förslag från Transportstyrelsen om skärpningar av besiktningsreglerna för att bättre kunna kontrollera skadliga utsläpp från trafiken, välkomnas av branschen. Samtidigt är fusk och manipulation av avgasrening ett stort problem, som snabbt kräver nya kontrollmetoder och instrument. Dessutom konstaterar FBB att det fortfarande saknas särskilda besiktningsregler för elbilar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum