Ny Sifo-undersökning visar Svenskarna köper första elbilen 2024

Bara fyra procent av svenskarna svarar att man kommer köpa sin första elbil, som enbart drivs av el/batteri, under 2022. Det verkar lossna 2024 och det är då som de flesta verkar sikta på att köpa sin första elbil. Allt enligt en ny Sifo-undersökning på uppdrag av betalbolaget Ecster.

Johan Nordström, Sverigechef på Ecster. Foto: Lars Eriksson

Antalet elbilar som enbart drivs av el (batteri) ökar stadigt. Men fortfarande handlar det bara om runt 2 procent av alla bilar på vägarna i Sverige. Många är tveksamma att ta steget, i alla fall de närmaste åren. Enligt en ny Sifo-undersökning på uppdrag av betalbolaget Ecster svarar 43 procent att det är under 2024 eller senare som intresset för att köpa en elbil, som drivs enbart på el kommer att realiseras. Samtidigt svarar 20 procent att de tror att de aldrig kommer köpa någon elbil.

­– Att svenskar avvaktar med att köpa elbil kan ha flera förklaringar. Bilarna är idag fortfarande dyra i inköp. Det kan handla om att det finns för få laddstationer eller att det tar för lång tid att ladda idag, samt att man vill se att bilarna klarar längre körsträckor. Det är dock glädjande att se att många rapporter, inklusive vår egen undersökning, pekar på att intresset för att köpa elbilar finns och kommer att realiseras de närmsta åren, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

Intresset att köpa elbil är större ju yngre man är och sjunker ju äldre man blir. I åldersgruppen 16-34 år uppger 52 procent att de kommer köpa första elbilen 2024. För åldersgrupperna 35-55 år och 56-79 år är siffrorna 43 respektive 33 procent. Även de som tjänar mer och de som är inneboende/bor i kollektiv visar ett större intresse att köpa elbil.

60 procent anser att de tar hänsyn till hållbarhet (social och miljöpåverkan) i mycket stor eller ganska stor utsträckning när de handlar nya sällanköpsvaror, som exempelvis ny bil. Den av riksdagen beslutade klimatbonusen om 70 000 kronor till de som köper ny elbil eller laddhybrid har enligt undersökningen gjort 18 procent mer positiva till att köpa elbil. Utbetalningarna har dock pausats på grund av att den avsatta potten, 2,91 miljarder kronor, redan förbrukats i år, men mer pengar är på väg.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 18-21 oktober 2021. Totalt intervjuades 1128 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Johan Nordström, Sverigechef på Ecster. Foto: Lars Eriksson