Ny vd för Arla Sverige

Cecilia Kocken, nuvarande chef för Arlas globala Foodservice-verksamhet, blir ny vd för Arla Sverige från och med den 1 april 2023. Hon ersätter Kai Gyllström.

Cecilia Kocken, tillträdande vd för Arla Sverige. Foto: Arla

– Jag är glad att Cecilia återvänder till den svenska marknaden. Arla är en viktig och respekterad verksamhet i Sverige. Cecilias erfarenhet av att driva affärer, bygga varumärken och utveckla Foodservice-verksamheten globalt, i kombination med förmågan att leda och engagemanget för att driva tillväxt genom innovation, gjorde henne till det idealiska valet att efterträda Kai Gyllström. Rekryteringen är ett bevis på att det finns många duktiga ledare inom Arla och jag ser fram mot att arbeta med Cecilia i hennes nya roll som vd, säger Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.

Under sin tid som chef för Foodservice globalt (det vill säga mat utanför hemmen, som restauranger, skolor och sjukhus) skapade Cecilia Kocken ett globalt team som har utvecklat Foodservice-sektorn. Verksamheten har tagit ett stort steg inom digitala tjänster och skapat strategiska partnerskap med kockar globalt, samtidigt som Foodservice-sektorn har anpassat sig till verkligheten efter covid och en global marknad i stor förändring.

Dessförinnan var Cecilia Kocken chef för området Mjölk, yoghurt och mjölkbaserade drycker i Arla Sverige. I denna roll bidrog hon till att skapa en ledande position inom hållbarhet för Arla-varumärket, etablerade inhouse-byrån The Barn samt utvecklade sortimentet för mjölkbaserade drycker. Innan Arla hade hon ledande befattningar på Procter & Gamble i tolv år.

– Jag är stolt över att få chansen att leda ett företag med en så central samhällsroll som Arla. Vi levererar näringsrik mat till miljontals konsumenter, och till skolor, sjukhus och andra verksamheter runt om i landet varje dag. Dessutom är vi en viktig pusselbit inom svensk livsmedelsberedskap, och drivande för lönsamhet i lantbrukssektorn, så att våra svenska Arlabönder kan fortsätta producera hållbar mat även i framtiden.

Kai Gyllström lämnar Arla Sverige den 30 april för att säkerställa en smidig övergång.

– Jag vill tacka Kai för hans bidrag till Arla sedan han började 2009. Han har lett vår verksamhet i Saudiarabien, startat vår globala Foodservice-verksamhet, varit vd för Arla Finland och nu senast Arla Sverige. Kais engagemang för verksamheten, kollegor och våra ägare mjölkbönderna har alltid varit 100 procent. Jag har uppskattat hans förmåga att alltid lyckas behålla lugnet, och hans ledarskap under de många år vi har arbetat tillsammans. Det är mycket tråkigt att han lämnar Arla och jag önskar honom lycka till i sin nya roll, säger Peter Giørtz-Carlsen.

Kai Gyllström flyttar tillbaka till Finland för att bli koncernchef för det finska börsnoterade livsmedelsföretaget Atria.

Processen för att hitta Cecilia Kockens efterträdare har startat.

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 20239.1.2023 09:16:19 CET | Pressmeddelande

Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2023 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft samt Bästa Seniormatglädje. Syftet med tävlingen är att sätta ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje. Nästa steg i tävlingen är jurygruppernas fortsatta arbete med att utse tre finalister i respektive kategori. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 maj 2023.

Kommentar: Så arbetar Arla för att samla in klimatdata och sänka utsläppen14.12.2022 08:07:34 CET | Nyheter

I dag rapporterar Sveriges Radio att Arla överdriver hur mycket våra klimatutsläpp på gårdarna har minskat sedan 2015. Vi beklagar att det inte funnits jämförbara data bakåt i tiden. Vi har de senaste åren utvecklat ambitiösa klimatberäkningar i hela kedjan. Det ger oss ett mycket bra verktyg framåt, men gör det tyvärr svårt att göra historiska jämförelser. Vi borde ha varit tydligare med det, men är stolta över allt det arbete som nu pågår för att både beräkna våra utsläpp och minska dem. Om vi hade inväntat perfekta uppgifter hade vi inte varit där vi är i dag med klimatarbetet.