Nya förslag för ökade kontroller av assistansersättningen

Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) publicerade i dag rapporten ”Åtgärder för att begränsa fusk och felaktigheter i assistansersättningen”. Förslagen i rapporten är steg i rätt riktning för att Försäkringskassan ska kunna kontrollera att ersättningen går till rätt person.

– Det är viktigt att värna om den viktiga rättighet som assistansersättningen är, och rapportens förslag stärker möjligheterna att kontrollera att de försäkrade får det stöd som de har rätt till, säger Marie Axelsson, chef för Försäkringskassans avdelning för funktionsnedsättning.

Det är på uppdrag av regeringen som ISF har följt upp effekten av de regeländringar som infördes 2013 för personlig assistans. I den nya rapporten konstateras att det i allt väsentligt saknas möjligheter för Försäkringskassan och IVO att kontrollera med vilken kvalitet personlig assistans utförs av assistansanordnarna. Mot bakgrund av det föreslår myndigheten att regeringen bör införa lagstöd som möjliggör att kvaliteten i den personliga assistansen kan granskas.

– Vi på Försäkringskassan efterlyser till exempel ännu noggrannare kontroller av de aktörer som får tillstånd att verka assistansmarknaden. Det är en betydelsefull åtgärd för att göra det svårare för oseriösa aktörer att utnyttja systemet, säger Marie Axelsson.

Ytterligare åtgärder som Försäkringskassan tidigare föreslagit för att höja kvaliteten på utförandet av personlig assistans och motverka brottslighet på marknaden är:

• Att bankerna bör bli skyldiga att lämna bankuppgifter när vi har starka misstankar att assistenter exempelvis betalar tillbaka sin lön till företaget eller brukaren.

• Att införa begränsningar av anhörigassistans. Flertalet av de mer omfattande assistansbedrägerierna som uppdagats har bestått av ärenden där all eller den huvudsakliga delen av assistanstimmarna påståtts ha utförts av anhöriga.

• Lägre trösklar för att åka ut. Processen för att få bort oseriösa bolag måste bli mer effektiv och tröskeln för att åka ut från marknaden bör bli lägre för att säkerställa att brukare inte far illa.

• Utredningsresurser. Andra myndigheter, i synnerhet polisen, måste bistå i högre grad med resurser i form av förundersökningar och spaningsresurser i misstänkta bedrägeri- och simulantfall.

Kontakta presstjänsten på 010-116 98 88.

Länk till ISF-rapporten