Nya narrativ utmanar omvärldens bild av Sverige
Enligt Svenska institutets rapport associeras Sverige i hög grad med välfärd, jämlikhet och social trygghet, ett modernt och väl fungerande land, internationella företag och öppenhet. En genomgång av internationella undersökningar och index visar också att Sverige fortsatt rankas i den absoluta världstoppen när det gäller frågor som samhällsstyre, demokrati, livskvalitet, låg korruption, jämställdhet, kreativitet och innovation och ett gott affärsklimat. Rapporten bekräftar dessutom tidigare insikter om att omvärldens bilder av Sverige, liksom länders anseende generellt, är stabila företeelser som inte tenderar att påverkas i grunden av enskilda nyhetshändelser.
– Om det finns en trend när det gäller Sverigebilden så kännetecknas den av stabilitet snarare än förändring. De senaste åren har vi dock kunnat konstatera att nya narrativ vuxit fram i medierapporteringen och att Sverige i ökad grad används som ett negativt exempel av aktörer i andra länder, säger Henrik Selin, avdelningschef på Svenska institutet.
I samband med den så kallade flyktingkrisen, hösten och vintern 2015/2016, rapporterades det flitigt i internationella medier om utmaningen för Sverige i att på kort tid ta emot ett stort antal asylsökande. När den akuta krisen avtog minskade rapporteringen i omfattning. På digitala plattformar och sociala medier har rapporteringen dock fortsatt, och på senare år till och med ökat, ofta med en långt mer negativ ton om Sverige som ett land i kris, och i vissa fall med grova överdrifter och rena felaktigheter om förhållandena i Sverige. Omvärldens bilder av Sverige består idag parallellt av nya, än så länge begränsade men tydligt negativa ”migrationsnarrativ”, och av andra, långt vanligare, mer positivt präglade berättelser som fokuserar på samhällsområden där Sveriges erfarenheter anses relevanta. Förra året publicerades cirka 44 miljoner omnämnanden av Sverige på sociala medier, nyhetssajter, sociala forum och bloggar, vilket är en ökning med 32 procent sedan 2016.
Men trots en ökad förekomst av negativ och kraftigt vinklad rapportering om Sverige kopplad till flyktingmottagande, våld och oroligheter på senare år, framför allt i digitala kanaler, så ger inte resultatet av senare års studier belägg för att människors uppfattning om Sverige skulle ha förändrats på något avgörande sätt.
– Vi kan konstatera att mediebilden inte är lika med Sverigebilden, och att vi än så länge inte ser några större effekter av de nya narrativen på den generella bilden av Sverige utomlands, säger Henrik Selin.
Om rapporten:
Svenska institutets rapport, Sverige i ett nytt ljus?, sammanfattar huvudsakliga resultat och insikter från myndighetens studier om bilden av Sverige utomlands mellan 2015 och 2017. Under perioden har totalt 25 särskilda studier genomförts, varav knappt 20 är urvalsundersökningar av Sverigebilden i enskilda länder och resten är tematiskt inriktade studier och andra mindre analyser. Rapporten bygger också på institutets undersökningar om samtalet om Sverige på sociala medier samt på resultaten från internationella undersökningar och index. En del av dessa index bygger på perception, alltså människors uppfattningar, medan andra baseras på expertbedömningar och statistik. Rapporten avslutas med sammanfattande insikter och slutsatser.
Nyckelord
Kontakter
Anna Knutssonpressansvarig, svensk media
Tel:08-453 78 37, 073-336 89 47anna.knutsson@si.seDokument
Länkar
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum