Nytt alternativ för dubbelspår i Hudiksvall
Det nya alternativet är ett resultat av redan framtagna alternativ: ett östligt i anslutning till befintlig järnväg och ett västligt i huvudsak samlokaliserat med E4, och förslag som kommit in under samråd. Det nya alternativet bidrar till att öka kapaciteten på Ostkustbanan, samtidigt som det ger stationen ett läge nära centrum och flyttar godstrafiken från centrum.
– Vi är mycket nöjda med att vi hittat ett nytt alternativ som stöttar de mål vi har med utbyggnaden – att köra fler person- och godståg längs kusten och att minska restiderna, säger Agneta Davidsson, delprojektledare på Trafikverket.
Det nya läget kan kombinera tidigare studerat västligt alternativ söder om centrum och östligt alternativ norr om centrum. Järnvägen skulle kunna byggas både i tunnel väster om centrum och på en bro i nordvästra delen av Lillfjärdenområdet och vid Glysis. På så sätt påverkas inte gatunätet nämnvärt. Stationen skulle kunna hamna någonstans i ett område mellan rondellen Kungsgatan/Drottninggatan och Glysis, med cirka 700 m till centrum.
- Det här alternativet är väldigt spännande att studera närmare, säger Mikael Löthstam, kommunstyrelsens ordförande. Om det kan genomföras tror jag att det går att få en bred politisk uppställning för detta.
Det nya alternativet befinner sig i ett tidigt skede, och det behövs fördjupade undersökningar och utredningar. Det nya alternativet ska också kompletteras till de handlingar som ligger till grund för valet av läge för dubbelspåret. Valet planeras att vara klart 2020 för att kunna bli aktuellt i nästkommande nationella plan för transportsystemet.
I flera år har Trafikverket tillsammans med kommunerna längs kusten och Region Gävleborg utrett Ostkustbanans framtida sträckning. Målet har varit att hitta en samsyn om en sträckning hela vägen Gävle–Sundsvall, men delen genom Hudiksvalls stad har medfört svårigheter. I december 2017 bestämde Trafikverket att ta ett omtag för delen genom Hudiksvall, för att nå samsyn med kommunen.
Bakgrund
Ostkustbanan ska vara trafiksäker och robust, med minimal risk för störningar och hög tillförlitlighet för tågtrafiken. Målet är att möjliggöra en växande utbildnings- och arbetsmarknad som främjar ett konkurrenskraftigt näringsliv och att eftersträva de nationella miljökvalitetsmålen genom att öka järnvägens konkurrenskraft och andel av transporterna samt minimera järnvägens miljöpåverkan. Dessutom ska transportsystemet göras mer tillgängligt och tillgodose transportbehoven likvärdigt för alla människor.
Ostkustbanan sträcker sig från Stockholm till Sundsvall, där Ådalsbanan tar vid norrut och Mittbanan västerut. Den cirka 22 mil långa järnvägssträckan mellan Gävle och Sundsvall är enkelspårig och har långa avstånd mellan dagens 25 mötesstationer. Under de senaste 10 åren har trafiken på Ostkustbanan nästan fördubblats, vilket har bidragit till en ständigt växande kapacitetsbrist.
Ostkustbanans del mellan Gävle och Sundsvall, är en viktig del i kuststråket som består av Norrbotniabanan, Botniabanan, Ådalsbanan och Ostkustbanan. Tillsammans förbinder de Norrlandskusten med Arlanda/Stockholm, från Luleå, via Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Härnösand, Sundsvall, Hudiksvall, Söderhamn, Gävle och Uppsala.
Kontakter
Agneta Davidsson, delprojektledare, Trafikverket, 070-724 58 70
Mikael Löthstam, kommunstyrelsens ordförande, Hudiksvall, 070-625 53 39
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Dokument
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 8000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
Påminnelse pressinbjudan: Upplev det nya stationsområdet vid Göteborg Central8.4.2024 09:38:16 CEST | Pressinbjudan
Välkomna till en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Här ges möjlighet att på plats uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya Stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum