Nytt avtal i telekombranschen - bättre villkor och bra möjligheter till löneökningar

Sveriges Ingenjörer har tillsammans med Akavia tecknat nytt kollektivavtal med telekomföretagen inom Almega. Med löneökningar och extra avsättning till flexpension redan från 1 november ger det bra villkor för kommande lokala förhandlingar.

– Det är viktigt för långsiktighet och stabilitet att teckna centrala avtal. Men för oss är det lika viktigt att företagen tar sitt ansvar och ser till att de anställda får de löneökningar de förtjänar, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Telekomföretagens löner sätts till stora delar lokalt på enskilda arbetsplatser.

Avtalet som gäller från 1 november löper precis som Industriavtalet över 29 månader. Avsättningen till flexpension är 0,3 procent den 1 november 2020 och 0,4 procent den 1 april 2022.

Värdet på telekomavtalet är 5,4 procent till och med 31 mars 2023. Avtalet inom IT&Telekomföretagen har en räddningsplanka om de lokala förhandlingarna strandar. En centralt förhandlad procentuell löneökning på 2,9 procent, en så kallad stupstock, fördelas då mellan medlemmarna om de lokala parterna inte kommer överens om löneutrymmet. Stupstocken är 2,9 procent den 1 november 2020 och 1,8 procent 1 april 2022.

I de lokala lönerevisionerna som nu väntar ute på ingenjörernas arbetsplatser ska lönesamtal genomföras, där lönen sätts utifrån den enskildes prestation och löneutrymmet förhandlas fram med hänsyn till lokala förutsättningar.

Förutom de övergripande villkoren finns flera andra delar i det nya avtalet;

• Förtydligande om att den som har förhandlat bort övertidsersättning mot högre lön och fler semesterdagar inte har kommit överens med arbetsgivaren om att den ordinarie arbetstiden ska utökas.
  • Överenskommelse att fortsätta diskutera arbetsmiljöfrågor. Det handlar framför allt om reglerna för arbetstid och restid, om möjlighet till återhämtning och om möjlighet att göra individuella överenskommelser kopplade till arbetstid och restid.
  • Tydligare skrivningar om arbetsgivarens skyldighet att utreda sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

Sveriges Ingenjörer tecknar avtalet tillsammans med Akavia för alla medlemmar i Saco-anslutna förbund. Avtalet med telekomföretagen är ett så kallat medarbetaravtal, vilket i det här fallet betyder att Unionen, Ledarna och Seko har likalydande avtal. Det nya avtalet tecknas för ungefär 3000 yrkesverksamma akademiker inom sektorn.

Goda förutsättningar för högre ingenjörslöner i avtalsrörelsen 202518.9.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterar Sveriges Ingenjörer inriktningen inför avtalsrörelsen 2025. Med mer positiva konjunkturprognoser ser Sveriges Ingenjörer att det finns goda förutsättningar för avtal som ger löneökningar som motsvarar ingenjörernas betydelse för samhällets, organisationernas och företagens utveckling. Andra utgångspunkter är att arbetstidsförkortning ska utökas, kvalifikationstider för föräldralön ska slopas och kompetensutveckling ska vara möjlig hela yrkeslivet.