Nytt historiskt trafikavtal för Mälartåg

Det nya Mälartågsavtalet omfattar trafik på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen, från Linköping i söder till Gävle i norr, Stockholm i öster och Örebro i väster. Från trafikstarten i december 2021 inkluderas även Upptåget i Mälartågs trafiksystem. Det nya trafikavtalet omfattar, förutom tågtrafiken, ansvar för drift och underhåll av fordonen och depån i Eskilstuna, samtidigt som ännu fler nya moderna tåg successivt sätts i trafik och avgångarna blir fler på flera linjer.
– Fokus har varit att skapa ett avtal som ger hög kvalitet, punktlig trafik, välskötta tåg och en väl underhållen fordonsdepå, och därigenom nöjda kunder. Enligt dessa mål har MTR Jota AB lämnat det mest fördelaktiga anbudet när pris och kvalitet vägts samman, säger Ulla Markström, projektledare för upphandlingen på Mälardalstrafik.
Upphandlingen har pågått i flera år och tilldelningen har skett efter en omfattande utvärderingsprocess.
Mälardalstrafik, som ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland, har ansvarat för upphandlingen. Samtidigt med starten av det nya avtalet, från den 12 december 2021, kommer Mälardalstrafik att ta ett ökat ansvar för kundservice och biljettförsäljning.
– Dagens tilldelning är en viktig pusselbit i en historiskt långsiktig storregional satsning på regionaltågstrafiken – allt sammantaget i syfte att skapa ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i den växande Stockholm-Mälardalsregionen, säger Helena Ekroth, vd Mälardalstrafik.
Avtal tecknas när avtalsspärren har löpt ut.
Fakta trafikavtalet
Avtalet omfattar de fem regionaltågslinjer som ingår i Mälartågs trafiksystem från december 2021. Det avser i huvudsak drift av tågtrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, underhåll av tåg och depå och hittegodshantering.
Avtalets värde är fyra miljarder kr. Det omfattar åtta år, med option på 1 år, och ett s k bruttoavtal med incitament. Avtalet tecknas först när tiden för avtalsspärr löpt ut.
Trafikstart sker den 12 december 2021
Fakta Mälartåg
Mälartåg trafikerar i dag fyra regionaltågslinjer:
- Örebro – Arboga – Kungsör – Eskilstuna – Strängnäs – Läggesta – Nykvarn – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm (– Uppsala)
- Hallsberg – Vingåker – Katrineholm – Flen – Gnesta – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm
- Norrköping – Kolmården – Nyköping – Vagnhärad – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm
- Linköping – Norrköping – Katrineholm – Flen – Hälleforsnäs – Eskilstuna – Kvicksund – Kolbäck – Västerås – Ransta – Sala
- Från den 12 december 2021 integreras Upptåget i Mälartågs trafiksystem. Uppsala – Tierp – Gävle blir den femte Mälartågslinjen. Uppsala – Sala blir en förlängning av linjen Sala – Västerås – Eskilstuna – Katrineholm – Linköping.
Totalt kommer 62 fordon under varumärket Mälartåg, varav 53 moderna dubbeldäckare, att köras på de fem linjerna. Mälardalstrafik kommer även att ansvara för Mälartågs biljettförsäljning och kundservice från december 2021.
Nyckelord
Kontakter
För mer information kontakta vd Helena Ekroth och projektledare Ulla Markström. Nås genom presskommunikatör Katarina Myrberg, 072 – 464 76 22, katarina.myrberg@malardalstrafik.se
Bilder


Dokument
Om
MälardalstrafikKollektivtrafikens Hus, Centralplan 3
111 20 Stockholm
08-402 76 00https://malardalstrafik.se/
Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Mälartåg ansvarar för de nya Mälartågen som i dag kör på fyra regionaltågslinjer i Mälardalen och periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.
Följ Mälardalstrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mälardalstrafik
Mälardalstrafik tecknar trafikavtal med VR Sverige22.10.2025 08:37:45 CEST | Pressmeddelande
Mälardalstrafik och VR Sverige har tecknat uppdragsavtal avseende regionaltågstrafik i Stockholm-Mälarregionen. Det innebär att VR Sverige tar över ansvaret för driften av trafiken på Mälartågs fem linjer, underhåll av tåg och andra trafikrelaterade tjänster från och med december 2026.
Inga tåg till och från Uppsala 24–26 oktober – res bara om du måste20.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från fredag 24 oktober kl. 13.00 till måndag 27 oktober kl. 05.00 stängs Uppsala C av helt för all tågtrafik. Tågtrafiken ersätts med buss, men trafikläget väntas bli ansträngt – särskilt mellan Stockholm och Uppsala. Även Mälartågs trafik till och från Arlanda påverkas.
Fler avgångar med Mälartåg – ny tidtabell från 14 december7.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 14 december 2025 gäller den nya tidtabellen för Mälartåg (T26). Det innebär flera förbättringar för resenärerna i Stockholm–Mälardalen, särskilt på sträckan Eskilstuna–Västerås–Sala. Där blir det fler avgångar på lördagar och söndagar som ger timmestrafik, samt fler avgångar på vardagar som gör att fler tåg kör hela vägen från Eskilstuna till Uppsala utan byte.
Fler avgångar med Mälartåg i Sörmland7.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 14 december 2025 gäller den nya tidtabellen för Mälartåg (T26). Det innebär förbättringar för resenärerna i Sörmland. Trafiken mellan Eskilstuna–Västerås–Sala utökas med 14 nya avgångar på lördagar och söndagar som innebär timmestrafik. På vardagar blir det också fler tåg som kör hela sträckan Eskilstuna–Västerås–Uppsala utan att resenärer behöver byta tåg på vägen.
Fler avgångar med Mälartåg i Västmanland7.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med den 14 december 2025 gäller den nya tidtabellen för Mälartåg (T26). Det innebär flera förbättringar för resenärerna i Västmanland, särskilt på sträckan Eskilstuna–Västerås–Sala. Där förstärks trafiken med fler avgångar på lördagar och söndagar som ger timmestrafik. Det blir också nya avgångar på vardagar som gör att fler tåg kör hela vägen från Eskilstuna via Västerås till Uppsala utan byte.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum