Mälardalstrafik

Nytt historiskt trafikavtal för Mälartåg

Dela

I dag onsdag den 9 december beslutade Mälardalstrafik att tilldela MTR Jota AB uppdraget att köra Mälartågs trafik och ansvara för fordons- och depåunderhåll från den 12 december 2021. Det är ett historiskt trafikavtal som gäller i åtta år med möjlighet till förlängning och motsvarar ett värde om fyra miljarder kronor.

Från den 12 december 2021 får MTR Jota AB ansvaret för drift och underhåll av Mälartågs trafik som kommer att omfatta fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen.
Från den 12 december 2021 får MTR Jota AB ansvaret för drift och underhåll av Mälartågs trafik som kommer att omfatta fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen.

Det nya Mälartågsavtalet omfattar trafik på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen, från Linköping i söder till Gävle i norr, Stockholm i öster och Örebro i väster. Från trafikstarten i december 2021 inkluderas även Upptåget i Mälartågs trafiksystem. Det nya trafikavtalet omfattar, förutom tågtrafiken, ansvar för drift och underhåll av fordonen och depån i Eskilstuna, samtidigt som ännu fler nya moderna tåg successivt sätts i trafik och avgångarna blir fler på flera linjer.

– Fokus har varit att skapa ett avtal som ger hög kvalitet, punktlig trafik, välskötta tåg och en väl underhållen fordonsdepå, och därigenom nöjda kunder. Enligt dessa mål har MTR Jota AB lämnat det mest fördelaktiga anbudet när pris och kvalitet vägts samman, säger Ulla Markström, projektledare för upphandlingen på Mälardalstrafik.

Upphandlingen har pågått i flera år och tilldelningen har skett efter en omfattande utvärderingsprocess.

Mälardalstrafik, som ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland, har ansvarat för upphandlingen. Samtidigt med starten av det nya avtalet, från den 12 december 2021, kommer Mälardalstrafik att ta ett ökat ansvar för kundservice och biljettförsäljning.

–  Dagens tilldelning är en viktig pusselbit i en historiskt långsiktig storregional satsning på regionaltågstrafiken – allt sammantaget i syfte att skapa ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i den växande Stockholm-Mälardalsregionen, säger Helena Ekroth, vd Mälardalstrafik.

Avtal tecknas när avtalsspärren har löpt ut.

Fakta trafikavtalet

Avtalet omfattar de fem regionaltågslinjer som ingår i Mälartågs trafiksystem från december 2021. Det avser i huvudsak drift av tågtrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, underhåll av tåg och depå och hittegodshantering.

Avtalets värde är fyra miljarder kr. Det omfattar åtta år, med option på 1 år, och ett s k bruttoavtal med incitament. Avtalet tecknas först när tiden för avtalsspärr löpt ut.

Trafikstart sker den 12 december 2021

Fakta Mälartåg

Mälartåg trafikerar i dag fyra regionaltågslinjer: 

  • Örebro – Arboga – Kungsör – Eskilstuna – Strängnäs – Läggesta – Nykvarn – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm (– Uppsala)
  • Hallsberg – Vingåker – Katrineholm – Flen – Gnesta – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm
  • Norrköping – Kolmården – Nyköping – Vagnhärad – Södertälje – Flemingsberg – Stockholm
  • Linköping – Norrköping – Katrineholm – Flen – Hälleforsnäs – Eskilstuna – Kvicksund – Kolbäck – Västerås – Ransta – Sala
  • Från den 12 december 2021 integreras Upptåget i Mälartågs trafiksystem. Uppsala – Tierp – Gävle blir den femte Mälartågslinjen. Uppsala – Sala blir en förlängning av linjen Sala – Västerås – Eskilstuna – Katrineholm – Linköping.

Totalt kommer 62 fordon under varumärket Mälartåg, varav 53 moderna dubbeldäckare,  att köras på de fem linjerna. Mälardalstrafik kommer även att ansvara för Mälartågs biljettförsäljning och kundservice från december 2021.

Nyckelord

Kontakter

För mer information kontakta vd Helena Ekroth och projektledare Ulla Markström. Nås genom presskommunikatör Katarina Myrberg, 072 – 464 76 22, katarina.myrberg@malardalstrafik.se

Bilder

Från den 12 december 2021 får MTR Jota AB ansvaret för drift och underhåll av Mälartågs trafik som kommer att omfatta fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen.
Från den 12 december 2021 får MTR Jota AB ansvaret för drift och underhåll av Mälartågs trafik som kommer att omfatta fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen.
Ladda ned bild
Helena Ekroth vd Mälartrafik.
Helena Ekroth vd Mälartrafik.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Mälardalstrafik
Mälardalstrafik
Kollektivtrafikens Hus, Centralplan 3
111 20 Stockholm

08-402 76 00https://malardalstrafik.se/

Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Mälartåg ansvarar för de nya Mälartågen som i dag kör på fyra regionaltågslinjer i Mälardalen och periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Följ Mälardalstrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mälardalstrafik

Ökat utbud med Mälartåg den 10 februari10.2.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Söndagen den 15 december 2019 började nya Mälartåg att trafikera Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm. Nu utökas trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer. Mälardalstrafik har nu tagit emot fler Mälartåg vilket möjliggör att utöka trafiken på sträckan Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm med ytterligare fyra turer per vardag från och med den 10 februari. Detta innebär samtidigt att alla turer på Svealandsbanan kommer att trafikeras med nya Mälartåg. Därmed fasas loktågen ut helt och hållet. De tillkommande turerna kommer att avgå/ankomma, vardagar: Avgång Eskilstuna 08.31, ankomst Stockholm C 09.32 Avgång Eskilstuna 16.33, ankomst Stockholm C 17.34 Avgång Stockholm C 07.22, ankomst Eskilstuna 08.23 Avgång Stockholm C 15.14, ankomst Eskilstuna 16.14 De nya avgångarna innebär att ”halvtimmestrafiken” morgon och eftermidd

DOSTO MÄLARTÅG16.12.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Stadler levererar 33 fyravagnars elektriska tvåvåningståg av DOSTO-modell till Transitio på uppdrag av MÄLAB. Tågen får i Sverige typbeteckningen ER1 och kommer att användas för regionaltrafik i Mälardalen. Tågen kommer att trafikera sträckorna Stockholm – Eskilstuna – Örebro (vissa tåg till och från Uppsala), Stockholm – Katrineholm – Hallsberg, Stockholm – Nyköping – Norrköping och Sala – Västerås – Eskilstuna – Linköping. Tågen har fått beteckningen ER1 och levereras mellan 2019 och 2021. Med en topphastighet på 200 km/h har tågen speciellt anpassats för att vara i bruk under den svenska vintern. De är designade för att klara ned till minus 40 grader och ett snödjup om 80 cm på spåren. Exempel på designlösningar som tagits fram för att klara dessa villkor är vagnsövergångar med dubbla bälgar, stora snöplogar, effektiva golv- och väggvärmesystem och speciellt anpassad isolering. Tågens underrede har formgivits för att minimera nedisning. Mälartåg rymmer 333 passagerare som bekvämt ka

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum