Statens medieråd

Nytt material för att stärka ungas kunskaper om upphovsrätt på nätet

Dela

Idag är vi många som skriver, postar bilder, delar och kommenterar på nätet. För att öka kunskapen om upphovsrätt och förtal har Statens medieråd tagit fram ett nytt lektionsmaterial som bygger på tre dokumentärpoddar – Bungyjump-fallet, Swefilmer-målet och Instagram-målet.

Nytt material från Statens medieråd för att stärka ungas kunskaper om upphovsrätt på nätet.
Nytt material från Statens medieråd för att stärka ungas kunskaper om upphovsrätt på nätet.

Lektionerna tittar närmare på tre rättsfall med fokus på upphovsrätt och förtal. Med utgångspunkt från de dokumentära inslagen i poddarna ges underlag till övningar där elever på högstadiet och gymnasiet får möjlighet att fördjupa sig i olika frågeställningar och fallgropar.

Det nya lektionsmaterialet hittar du på webbplatsen MIK för mig. MIK för mig innehåller kostnadsfria övningar i medie- och informationskunnighet, MIK.
— I dagens medielandskap är vi både konsumenter och producenter av medieinnehåll. Därför behöver vi ha kunskap om vilka rättigheter och skyldigheter vi har. Vi hoppas att det här lektionsmaterialet ska kunna bidra till ökad kunskap och intressanta diskussioner i klassrummen, säger Helena Dal, verksamhetsansvarig Information och vägledning på Statens medieråd.

Här hittar du lektionsmaterialet:
Lektionsmaterialet om upphovsrätt och förtal finns på webbplatsen MIK för mig, antingen som färdiga lektioner eller som enskilda övningar.
> Här hittar du lektionen om upphovsrätt
> Här hittar du lektionen om förtal

För att hitta de enskilda övningarna, välj Publicera i filterfunktionen under #ämne på webbplatsen MIK för mig.
> Hela lektionsmaterialet hittar du på webbplatsen MIK för mig

Mer information om dokumentärpoddarna: 

Bungyjump-fallet
20-åriga Rebecka Johansson filmade när hennes australiska kompis hoppade bungyjump. Linan gick av men kompisen överlevde mirakulöst och Rebeckas filmklipp spreds viralt över nätet utan hennes medgivande.
> Lyssna på dokumentärpodden om Bungyjump-fallet

Swefilmer-målet
Swefilmer var en webbplats där besökarna utan filmbolagens tillstånd kunde strömma och se tusentals filmer och TV-serier gratis. Våren 2017 dömde tingsrätten männen bakom Swefilmer, mot sitt nekande för brott mot upphovsrättslagen samt grov penningtvätt. Domen överklagades, men ett år senare skärpte hovrätten domen mot de åtalade.
> Lyssna på dokumentärpodden om Swefilmer-målet

Instagram-målet
I december 2012 skakades Göteborg av oroligheter utanför flera skolor. Bakgrunden var ett anonymt konto på bildappen Instagram som uppmanade andra att sprida elaka rykten. Bråken som kom att kallas ”Instagram-upploppen” väckte stor uppmärksamhet även utanför Sveriges gränser. Två tonårsflickor åtalades senare och dömdes för grovt förtal. De dömdes också att betala sammanlagt närmare 600 000 kronor i skadestånd till de drabbade.
> Lyssna på dokumentärpodden om Instagram-målet

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nytt material från Statens medieråd för att stärka ungas kunskaper om upphovsrätt på nätet.
Nytt material från Statens medieråd för att stärka ungas kunskaper om upphovsrätt på nätet.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Statens medieråd
Statens medieråd
Box 27204
102 53 Stockholm

08-665 14 60http://statensmedierad.se

Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år. 

Följ Statens medieråd

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Statens medieråd

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum