Nytt svenskt hastighetsrekord i segelflyg – 159 km/t på 30 mil Ljungbyhed-Karlskrona-Ljungbyhed

Lördag den 10 april visade sig vädret vara perfekt för hastighetsflygningar i Skåne. Landslagspiloterna tävlandes för Ljungbyheds Flygklubb Jim Acketoft ihop med Wilhelm Wendt flög en bana på 30 mil, med en medelhastighet av 159 km/t.

Jim Acketoft och Wilhelm Wendts flygning 10 april, som är ett svenskt hastighetsrekord på 30 mil tur och retur med medelhastigheten 159 km/t.

Svenskt hastighetsrekord i segelflyg

Banan gick från Ljungbyhed till norr om Karlskrona och tillbaks till Ljungbyget en sk tur och retur bana på 30 mil.

Det tidigare svenska rekordet var satt av Börje Eriksson, Uppsala och låg på 151 km/t.

– Vädret var ypperligt, men ett par misstag efter vi vänt vid Karlskrona gjorde att vi bara fick 159 km/t i snitt. Det kunde ha blivit 170 km/t, berättar den nya svenska rekord innehavaren Jim Acketoft.

Den västliga vinden på 30 km/t i lördags skapade sk molngator, som segelflygare älskar. Dessa molngator av cumulusmoln gör lufthavet till en motorväg med termik (uppvindar), skapat av solenergi, som de bästa piloterna kan nyttja. En bra banläggning och val av starttid gör att Jim Acketoft ihop med Wilhelm Wendt tog sig runt de 30 milen med 159 km/t i snitthastighet i segelflyplanet av modell EB29.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.

Svensk Flygsports Miljöpris 202028.12.2020 10:46:52 CET | Pressmeddelande