Bonnier News

Oberoende journalistik i fokus när Bonnier News besöker gymnasieskolor

Dela

Under hösten kommer gymnasieelever runt om i landet få veta mer om , journalistik och fake news och framtidens medier när omvärldsbevakaren Nicklas Hermansson föreläser på skolor runt om i Sverige. Satsningen är ett initiativ från Bonnier News Local vars chefredaktörer är med och besvarar elevernas nyfikna frågor.

Nicklas Hermansson föreläser på Skvaderns Gymnasium. Foto: Eva-Lena Olsson
Nicklas Hermansson föreläser på Skvaderns Gymnasium. Foto: Eva-Lena Olsson

Bonnier News Local, Sveriges ledande lokala mediekoncern, äger ett 40-tal lokaltidningar från Östersund i norr till Malmö i söder och ingår i Nordens största mediehus Bonnier News. Under hösten 2022 och våren 2023 genomför koncernen föreläsningar på gymnasieskolor över hela landet tillsammans med Nicklas Hermansson, grundare och chefredaktör för omvärldstjänsten NomoFomo.

Bonnier News arbetar för att det fria ordet aldrig ska kunna ifrågasättas. Föreläsningarna, som vänder sig till elever i årskurs tre, riktar därför in sig på bland annat nya medier, vikten av att ha en ansvarig utgivare och fake news.

– Vad är sant och vem kan man lita på? Behovet av källkritik har aldrig varit större än nu. De sociala plattformarna och teknikutveckling har förändrat innehållsutbudet och mediekonsumtionen från grunden på bara några år. Vi simmar runt i ett kraftigt stigande informationshav som alltmer utgörs av fiktion och desinformation. Om vi på riktigt vill kunna påverka framtiden är det en självklarhet att börja i skolorna och ha ärliga samtal med morgondagens makthavare, säger Nicklas Hermansson, 

Den första föreläsningen hölls i mitten av september för eleverna på Skvaderns Gymnasium i Sundsvall. Alexandra Johansson, redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare på Sundsvalls Tidning, mötte där nyfikna och engagerade elever och svarade på alla deras frågor.

– Det är viktigt att alla människor förstår vikten av att vara källkritisk när man tar del av information och olika budskap. Att åka ut till en gymnasieskola på det här sättet är vårt sätt att bidra till att öka kunskapen kring de här frågorna och förhoppningsvis väcker det tankar hos eleverna, säger Alexandra Johansson.

– Det är också angeläget för oss att placera vår viktiga journalistik i ett sammanhang som känns fräscht och modernt för unga att ta till sig. Vi vill att de får ett grepp om vad etablerade medier faktiskt gör och betydelsen av en ansvarig utgivare, fortsätter Alexandra Johansson.

Följande skolor är hittills inbokade under hösten:

14 september – Sundsvall, Skvaderns Gymnasium
18 oktober – Ljusdal, Slottegymnasiet
10 november – Härnösand, Härnösands gymnasium
15 november – Gävle, Polhemskolan
16 november – Bollnäs, Hälsingegymnasiet
29 november – Söderhamn, Staffangymnasiet

Fler skolor tillkommer allt eftersom.

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nicklas Hermansson föreläser på Skvaderns Gymnasium. Foto: Eva-Lena Olsson
Nicklas Hermansson föreläser på Skvaderns Gymnasium. Foto: Eva-Lena Olsson
Ladda ned bild
Nicklas Hermansson föreläser på Skvaderns Gymnasium. Foto: Eva-Lena Olsson
Nicklas Hermansson föreläser på Skvaderns Gymnasium. Foto: Eva-Lena Olsson
Ladda ned bild
Alexandra Johansson föreläser på Skvaderns Gymnasium. Foto: Eva-Lena Olsson
Alexandra Johansson föreläser på Skvaderns Gymnasium. Foto: Eva-Lena Olsson
Ladda ned bild

Om

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra över 100 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

Färre utgivningsdagar för fem av Bonnier News Locals titlar17.11.2022 09:32:00 CET | Pressmeddelande

För att säkerställa ytterligare digital transformation och långsiktig journalistisk utveckling, väljer Bonnier News Local att justera utgivningsfrekvensen för fem av sina papperstidningar. Våren 2023 kommer Smålänningen, Värnamo Nyheter, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning gå i samma fotspår som flera av koncernens övriga titlar och gå till utgivning tre dagar i veckan.

Bonnier News inleder förhandlingar om vidareutveckling av sin kommersiella verksamhet8.11.2022 11:35:05 CET | Pressmeddelande

Bonnier News har i dag inlett fackliga förhandlingar om att ta ytterligare steg för att samordna sina verksamheter för läsarintäkter och annonsförsäljning under en gemensam avdelning. Man avser också att öka samarbetet mellan den nya kommersiella avdelningen och Bonnier News techorganisation. Genom omorganisationen vill man effektivisera, hitta nya arbetssätt samt öka kunskapsdelningen mellan team och avdelningar.

Storsatsning på livesända skidtävlingar – Bonnier News skriver nytt treårsavtal med Svenska Skidförbundet längd24.10.2022 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Redan förra vintern sändes ett stort antal nationella längdskidtävlingar på Expressen och Bonnier News lokala titlar. Nu utökas samarbetet med Svenska Skidförbundet längd, då ett nytt treårsavtal är klart och över 30 tävlingsdagar livesänds under kommande säsong. – Skidorna är en av de sporter som engagerar våra läsare och tittare allra mest, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum