Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna

Priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk är oförändrat i december.

Mjölkpriset till Arlabönderna ligger kvar på samma nivåer som i november. Foto: Arla

Priset som Arlabönderna får betalt för sin mjölk ligger kvar på samma nivåer som i november. Det så kallade a contopriset för konventionell mjölk blir i december därmed 616,4 öre per kilo och 667,6 öre per kilo för ekologisk mjölk.

– Kostnadsläget på gårdarna är fortfarande historiskt högt och räntan har stigit till den högsta nivån på 14 år. Självklart utmanar det hela branschen. Därför är det bra att vi lyckas behålla ett högt mjölkpris till våra ägare. Vi behöver värna svensk matproduktion, säger Kai Gyllström, vd för Arla Sverige.

Marknadsöversikt:

Invägd mjölkråvara:  Mjölkproduktionen i EU-27 (plus Storbritannien) backade med 0,6 procent i augusti. Men i september och oktober väntas positiv tillväxt, på grund av en mild höst och låga tillväxtsiffror för mjölk förra året. Den amerikanska mjölkproduktionen ökar och slutade på plus 1,5 procent i september. Medan invägningen av mjölk på norra halvklotet återigen förbättras, kämpar de stora mjölkregionerna i de södra delarna av världen. I Oceanien fortsätter den nedåtgående trenden in i deras högsäsong. Nya Zeeland kom in på minus 3,2 procent i september och Australien backade ännu mer med en minskning på 6,2 procent. Argentina visade svagt positiva siffror med plus 0,3 procent.

Ost: Priserna har minskat sedan början av oktober. Särskilt mozzarella, som är en färskost, är under press eftersom producenter och handlare försöker sälja lagren innan osten blir för gammal.

Mjölkpulver: Mjölkpulverpriserna sjönk mycket i oktober, men stabiliserades på lägre nivåer efter de senaste handelstillfällena på GDT, Global Dairy Trade. Kina fortsätter att importera mindre än förra året på grund av lägre lokal efterfrågan, samt högre inhemsk produktion av helmjölkspulver.

Smör: EU:s smörpriser sjunker, på grund av vikande efterfrågan på färsk grädde i hela Europa, i kombination med ökade volymer från Irland.

Fakta om Arlas mjölkpris

Arlas 8 600 mjölkbönder är både ägare till kooperativet och leverantörer av mjölken. Tillsammans har Arlabönderna beslutat att priset som de får betalt för mjölken ska vara gemensamt i kooperativets sju länder. På så vis är det möjligt att dela lika på både intäkter och kostnader. Priset baseras främst på protein- och fettinnehåll, samt den enskilda gårdens hållbarhetsarbete.

A contopriset ligger närmast det löpande priset som Arlabönderna får betalt under året. Det kommuniceras varje månad. Här finns en graf för att följa mjölkprisets utveckling över tid. Priset som konsumenter betalar för mjölk och andra mejeriprodukter bestäms av butikerna.

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 20239.1.2023 09:16:19 CET | Pressmeddelande

Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2023 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft samt Bästa Seniormatglädje. Syftet med tävlingen är att sätta ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje. Nästa steg i tävlingen är jurygruppernas fortsatta arbete med att utse tre finalister i respektive kategori. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 maj 2023.

Kommentar: Så arbetar Arla för att samla in klimatdata och sänka utsläppen14.12.2022 08:07:34 CET | Nyheter

I dag rapporterar Sveriges Radio att Arla överdriver hur mycket våra klimatutsläpp på gårdarna har minskat sedan 2015. Vi beklagar att det inte funnits jämförbara data bakåt i tiden. Vi har de senaste åren utvecklat ambitiösa klimatberäkningar i hela kedjan. Det ger oss ett mycket bra verktyg framåt, men gör det tyvärr svårt att göra historiska jämförelser. Vi borde ha varit tydligare med det, men är stolta över allt det arbete som nu pågår för att både beräkna våra utsläpp och minska dem. Om vi hade inväntat perfekta uppgifter hade vi inte varit där vi är i dag med klimatarbetet.