Framfot

Ökad stress på jobbet efter invasionen

Jod och krislådor är slutsålda samtidigt som vevradion har chans att vinna pris som mest sålda produkt under 2022. Ryssland invaderar Ukraina och svensken har anammat ”prepping” som krisstrategi – men hur mår vi egentligen? En undersökning av Framfot visar att hela 40% ofta upplever negativ stress på sin arbetsplats trots att organisationen och teamet går bra, chefen stöttar och arbetsbelastningen är okej. Så var kommer den negativa stressen ifrån?
Ökad stress på jobbet efter invasionen. Denna bild får ej användas.

Undersökningen som Framfot tagit fram visar att under perioden januari till mars 2022 upplevde 40% ofta negativ stress på sin arbetsplats men var samtidigt positiva till chefernas stöd, den egna arbetsbelastningen, gruppens framgångar och organisationen i helhet.

– Det var överraskande att se att det var så många som var stressade utan att det hade en koppling till de vanligaste arbetsrelaterade orsakerna, säger Erik Sjögren, tf. VD på Framfot företagsutbildning.

För att se det här innehållet från www.framfot.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Fördjupa dina chefskunskaper genom att gå utbildningen Certifierad ledare 1.0

Vad är oro och stress?

Melanie Greenberg, som arbetar som klinisk psykolog i Mill Valley, beskriver oro som repetitiva tvångstankar och den kognitiva komponenten av ångest. Alltså hjärnans förmåga att ta emot, lagra, bearbeta och hantera information snarare än kroppens fysiska funktioner. Även om oro kan upplevas som obehagligt så har den en viktig funktion i våra liv, menar Luana Marques, docent i psykiatri vid Harvard Medical School. När vi tänker på obehagliga situationer, som att inte kunna betala hyra eller klara ett prov, så blir våra hjärnor stimulerade. Oro har då som funktion att lugna ner oss samtidigt som den hjälper till att skydda oss från farliga situationer. Det är när vi fastnar och ältar ett problem som oro förlorar sin funktion.

Stress däremot är den fysiologiska delen. ”Stress definieras som en reaktion på förändring i miljön eller krafter som överskrider individens resurser”, säger Dr Greenberg. Hjärtklappning, handsvett, spända muskler och snabb andning är tydliga effekter av stress. Om oro är det som händer i hjärnan, så är stress kroppens svar på det och båda är symptom som kan kulminera i ångest. Ångest i sin tur är det som händer när vi behöver hantera både stor stress och oro, säger Dr. Marques.

Vanligaste orsakerna till stress

Pengar, framtid, jobbet, hälsan och relationer är de vanligaste orsakerna till stress, enligt kliniken Psychological Health Care. Tre av dem, hälsan, ekonomin och framtiden, är något som satts på prov under de senaste åren. Enligt en undersökning från American Psychological Association som publicerades 10 mars 2022, upplever en stor majoritet av det amerikanska folket hög stress för ekonomi, inflation, covid-19 och Rysslands invasion av Ukraina. Kriget rapporterades till och med som den största orsaken till stress mer än vad någon annan stressfaktor gjort under de 15 år som undersökningen utförts. Stress över ekonomin hade också den högsta rankningen sedan 2015.

Var femte samtal till Previa handlar om oro för kriget

Men även i Sverige kan vi nu se en ökad oro för det som händer i omvärlden. Previa tillhandahåller krisstödstjänster till arbetsplatser genom systerbolaget Falck Healthcare som meddelar i ett pressmeddelande att 11 mars, två veckor efter invasionen, handlade var femte krisstödssamtal som Previa tog emot om oro kopplat till kriget. Det är tydligt att många medarbetare känner en stark oro, otrygghet och stress över kriget i Ukraina, menar Previa.

Vill du som chef stötta dina medarbetare? Så leder du stressade medarbetare utan att själv gå sönder.

Enligt en Sifo-undersökning på uppdrag av TV4 upplever fyra av tio svenskar oro för att Sverige ska hamna i krig. En annan undersökning från Aftonbladet/Demoskop visar att 81 procent känner oro över att kriget kommer att sprida sig utanför Ukrainas gränser, och var tredje svensk är orolig för att en främmande makt kommer att ockupera Sverige.

Även ekonomin är en bidragande faktor till oro visar en färsk undersökning från Novus. Nästan sex av tio svenskar är mycket eller ganska oroade för att kriget ska påverka hushållsekonomin.

Vikten av psykologisk trygghet i gruppen

Solidaritet, sammanhållning över klass- och nationsgränser mellan olika människor, blir nu viktigare än någonsin. Och att våga stå upp för en mer rättvis värld. Något som Ukrainas president kommit att symbolisera för många. Att ”göra en Zelensky” handlar i korta drag om att bygga ett tryggt och tydligt ledarskap, att stå kvar i stormens öga och ingjuta hopp när det känns som allra mörkast.

Det gäller inte bara presidenter, som chef och kollega behöver man nu hitta sätt att stötta varandra för att hantera de känslor som uppstår vid kris. Precis som vi lärde oss under pandemin behöver medarbetarna bland annat regelbunden information om var och hur de kan få stöd. Som organisation är trygghet och stabilitet två viktiga nyckelord för att minska stressen hos medarbetarna. Lästips! Håller er organisationskultur? 6 praktiska tips!

Under perioden 1 januari – 31 mars 2022 har 974 personer svarat på frågan om de upplever negativ stress på arbetsplatsen.

Ökad stress på jobbet efter invasionen. Denna bild får ej användas.
Ladda ned bild
Undersökningen som Framfot tagit fram visar att under perioden januari till mars 2022 upplevde 40% ofta negativ stress på sin arbetsplats men var samtidigt positiva till chefernas stöd, den egna arbetsbelastningen, gruppens framgångar och organisationen i helhet.
Ladda ned bild
Flera undersökningar visar att många känner oro över att kriget kommer att sprida sig utanför Ukrainas gränser och att främmande makter kommer ockupera Sverige. Även ekonomin är en bidragande faktor till oro.

Framfot
Rålambsvägen 17

0220-600 680https://www.framfot.se

Vi tror på utveckling som en väg till framgång
Vi älskar att göra det vi gör, och det är att hjälpa andra att bli bäst på det de gör. Vi vet att utveckling och glädje i arbetslivet går hand i hand. Och människor som får rum att växa skapar tillväxt. Därför brinner vi för att skapa mod och engagemang som leder till förändring

Utbildning för framgång
Vill du bli bäst på det du gör? Och ha roligt medan du gör det? Vi erbjuder behovsanpassade och praktiska utbildningar där du får stöd före, under och efter. Hur vi gör det utgår helt från din situation och dina förutsättningar.

Bli trygg i din roll som ledare med rätt kompetensutveckling 💡
Vi hjälper dig att våga ta steget och lyckas i yrkeslivet. Med praktiska och behovsanpassade utbildningar får du rätt förutsättningar för att lyckas i rollen och nå framgång.

🔸 Certifierad ledare

Komplett chefsutbildning för dig som vill bli trygg och respekterad i rollen som ledare.

🔸 Ny som chef

Ny som chef är ledarskapsutbildningen för dig som vill öka din kompetens och känna dig säker i ditt nya ledarskap.

🔸 Bygga team

Ledarskapsutbildning för dig som vill bygga framgångsrika team som når organisationens mål.

🔸 Coachande ledarskap

Coachande ledarskap är en utbildning för dig som vill stärka personalens förmåga till självständigt arbete.

Se alla utbildningar på framfot.se

Följ Framfot

Senaste pressmeddelandena från Framfot