Oscarsnominerade världsstjärnor kan besöka Pater Noster

Anthony Hopkins, Glenn Close, Gary Oldman och Sascha Baron Cohen är bara några av de celebriteter som kan komma till Pater Nosters nyrenoverade hotell på ön Hamneskär utanför Marstrand framöver. I alla fall om de nyttjar den gratisövernattning som finns i den exklusiva goodiebag som delas ut till samtliga nominerade i Oscarsgalans kategorier bästa manliga och kvinnliga huvud- och biroll samt bästa regi den 25 april.

Det nyrenoverade hotellet i den gamla fyrmästarbostaden utanför Marstrand har renderat stor internationell uppmärksamhet sedan starten sommaren 2020. Man har blivit utsedda till ett av årtiondets bästa hotell enligt brittiska The Telegraph och även vunnit första pris i Gold Key Awards, som är en av världens största tävlingar inom hotelldesign. Dessutom nåddes ett stort internationellt mediegenomslag via samarbetet Isolated Cinema tillsammans med Göteborg Film Festival i slutet av januari. Då valdes sjuksköterskan Lisa från Skövde ut bland tusentals ansökande som ville tillbringa en hel vecka ensam på Pater Noster och titta på filmerna som visades på festivalen. När hela världen riktar sina blickar mot Oscarsgalan i april står Pater Noster återigen i rampljuset.

—      Att vara med i en goodiebag på Oscarsgalan, som enda europeiska resmål dessutom – det blir nästan inte större än så. Vi har ju vetat om det här ett tag, och trodde väl helt ärligt att det var ett skämt när vi blev kontaktade via mail av Oscar-arrangörerna i höstas. Men det känns så klart som en oerhörd fjäder i hatten och ytterligare ett bevis på att Pater Noster ses som en attraktiv destination även på högsta, internationella nivå, säger Erik Nissen Johansen, delägare i Pater Noster och grundare till Stylt, som har designat hotellet.

Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén gläds med Pater Noster, och menar att den publicitet som denna typ av uppmärksamhet ger, är bra för Västsverige i ett internationellt perspektiv.

—      Att starta nya verksamheter inom besöksnäringen mitt under pandemin är en stor utmaning. Pater Noster har gjort allt rätt hittills, inte minst när det kommer till hållbarhetsaspekten. Det är viktigt för hela den västsvenska besöksnäringen att ha ”draglok” som genererar publicitet och i förlängningen, när pandemin lägger sig, också kan locka besökare hit, säger han.

Turistrådet samlar Västsveriges besöksnäring i Hållbarhetsklivet2.10.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Turistrådet uppmanar till ansvarsfull semester inom Västsverige4.6.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

”Boka sommaren i Västsverige” – så lyder namnet på den satsning som Turistrådet Västsverige gör för att locka västsvenskarna till ansvarsfull semester på hemmaplan i sommar. - Vi följer självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att inte resa längre än cirka två timmar från hemorten. Därför riktar sig denna satsning enbart till boende i Västsverige och i delar av Halland, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.