Östhammar ger klartecken för utbyggnad av befintligt slutförvar

Östhammars kommun säger ja till SKB:s ansökan om att bygga ut slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark. Beslutet fattades vid kommunens fullmäktigemöte den 27 april.

Illustration visar befintligt SFR i grå färg och utbyggnaden i blå färg.

I SFR förvaras kortlivat driftavfall från de svenska kärnkraftverken samt radioaktivt avfall från sjukvård, forskning och annan industri. Anläggningen har varit i drift sedan 1988 och behöver byggas ut för att kunna ta emot rivningsavfall från kärnkraftverken.

– Vi är stolta över att vi får det här förtroendet. Östhammars beslut är ett viktigt steg på vägen för att vi ska kunna ta hand om avfallet som uppstår när flera svenska kärnkraftsreaktorer ska monteras ner och rivas, säger SKB:s vd Johan Dasht.

I oktober 2019 gav Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, klartecken till ansökan enligt kärntekniklagen och i november samma år tillstyrkte Mark- och miljödomstolen enligt miljöbalken. Nästa steg är nu ett regeringsbeslut.

– SKB:s uppdrag omfattar att ta hand om både rivningsavfall och använt kärnbränsle och ett positivt regeringsbeslut om utbyggt SFR skulle vara en av flera viktiga milstolpar som SKB behöver passera för att kunna genomföra hela vår uppgift, säger Johan Dasht.

Vid ett positivt regeringsbeslut går ärendet tillbaka till SSM och domstolen för fortsatt hantering och villkorsförhandling, innan byggnation kan påbörjas. SSM kommer sedan pröva varje nytt steg för anläggningen, inför provdrift, reguljär drift och innan förslutning.

Med utbyggnaden får SFR en lagringskapacitet på cirka 180 000 kubikmeter. Det kommer att ta ungefär sex år att spränga ut, bygga och inreda de sex nya bergssalarna i urberget i Forsmark

Illustration visar befintligt SFR i grå färg och utbyggnaden i blå färg.
Johan Dasht, vd Svensk Kärnbränslehantering AB. Foto: Mikael Wallerstedt

Vårt uppdrag är att ta hand om allt radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken. Omhändertagandet ska uppfylla kraven på högsta säkerhet för människor och miljö. Uppdraget är så omfattande att vi ser det som ett av Sveriges största miljöskyddsprojekt.

Debattartikel i Dagens industri: Dags för ja till slutförvaret17.10.2020 08:53:00 CEST | Pressmeddelande

Den 13 oktober meddelade Östhammars kommun att man säger ja till slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark. Det är ett historiskt beslut: nu har båda kommunerna som är direkt berörda av slutförvarsfrågan ställt sig bakom SKB:s ansökan. SKB:s planer har också prövats av myndigheterna, både enligt kärntekniklagen och enligt miljöbalken, och med det ligger frågan nu för avgörande hos regeringen. Med alla förutsättningar på plats ser vi fram emot att regeringen tar sitt ansvar och levererar ett skyndsamt beslut. Sverige har varit föregångare inom andra miljöområden, tagit ansvar och visat ledarskap baserat på forskning och vetenskap. Oavsett vilken inställning man har till kärnkraften så finns kärnavfallet redan i dag. Det är vår generation som har nyttjat elproduktionen och därmed är det också vårt ansvar att ta hand om avfallet. Vi på SKB är redo. Efter 40 års forskning och teknikutveckling har vi utvecklat en slutförvarsmetod som skyddar människor och miljön både nu och i framtiden