Östhammar ger klartecken för utbyggnad av befintligt slutförvar

Östhammars kommun säger ja till SKB:s ansökan om att bygga ut slutförvaret för kortlivat radioaktivt avfall, SFR, i Forsmark. Beslutet fattades vid kommunens fullmäktigemöte den 27 april.

Illustration visar befintligt SFR i grå färg och utbyggnaden i blå färg.

I SFR förvaras kortlivat driftavfall från de svenska kärnkraftverken samt radioaktivt avfall från sjukvård, forskning och annan industri. Anläggningen har varit i drift sedan 1988 och behöver byggas ut för att kunna ta emot rivningsavfall från kärnkraftverken.

– Vi är stolta över att vi får det här förtroendet. Östhammars beslut är ett viktigt steg på vägen för att vi ska kunna ta hand om avfallet som uppstår när flera svenska kärnkraftsreaktorer ska monteras ner och rivas, säger SKB:s vd Johan Dasht.

I oktober 2019 gav Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, klartecken till ansökan enligt kärntekniklagen och i november samma år tillstyrkte Mark- och miljödomstolen enligt miljöbalken. Nästa steg är nu ett regeringsbeslut.

– SKB:s uppdrag omfattar att ta hand om både rivningsavfall och använt kärnbränsle och ett positivt regeringsbeslut om utbyggt SFR skulle vara en av flera viktiga milstolpar som SKB behöver passera för att kunna genomföra hela vår uppgift, säger Johan Dasht.

Vid ett positivt regeringsbeslut går ärendet tillbaka till SSM och domstolen för fortsatt hantering och villkorsförhandling, innan byggnation kan påbörjas. SSM kommer sedan pröva varje nytt steg för anläggningen, inför provdrift, reguljär drift och innan förslutning.

Med utbyggnaden får SFR en lagringskapacitet på cirka 180 000 kubikmeter. Det kommer att ta ungefär sex år att spränga ut, bygga och inreda de sex nya bergssalarna i urberget i Forsmark

Illustration visar befintligt SFR i grå färg och utbyggnaden i blå färg.
Johan Dasht, vd Svensk Kärnbränslehantering AB. Foto: Mikael Wallerstedt

Vårt uppdrag är att ta hand om allt radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken. Omhändertagandet ska uppfylla kraven på högsta säkerhet för människor och miljö. Uppdraget är så omfattande att vi ser det som ett av Sveriges största miljöskyddsprojekt.

Nya rön om klimatförändringarnas påverkan på grundvattnet – SKB:s klimatforskning publicerad i ansedd tidskrift26.9.2021 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

SKB bedriver sedan flera år klimatforskning på Grönland. I en artikel som nu publiceras i tidskriften Nature Geoscience visar forskarna att ett varmare klimat påverkar grundvattensystemet i berget under och framför inlandsisen. Upptäckten är ett viktigt bidrag både till den bredare klimatforskningen och till SKB:s analyser av långsiktig säkerhet för ett förvar för använt kärnbränsle under framtida istider.

Starkt stöd för regeringsbeslut om en sammanhållen ansökan för slutförvarssystemet19.8.2021 14:57:53 CEST | Nyheter

Miljödepartementet skickade i slutet av juni ut en remiss om att låta dela upp SKB:s ansökan om slutförvarssystemet, så att frågan om utökad kapacitet i mellanlagret Clab hanteras separat. Ett drygt tjugotal remissvar har inkommit och en klar majoritet motsätter sig en uppdelning. De förordar en sammanhållen ansökan och att regeringen skyndsamt bör fatta beslut om denna.