Tidningsutgivarna

Otillräckligt stödpaket till medier under coronakrisen

Dela
Det coronakrispaket som kultur- och demokratiminister Amanda Lind presenterar i dag innehåller otillräckliga åtgärder för att nyhetsmedierna ska kunna utföra sitt samhällsviktiga uppdrag i det utsatta läge som Sverige befinner sig i nu.

– Tyvärr ser detta paket magert ut för en bransch som är hårt ansatt. Ansatt i ett läge då kvalitetsjournalistiken har ett viktigare uppdrag än på mycket länge. Ett paket värt 200 miljoner kronor motsvarar bara en liten del av de förlorade annonsintäkter branschen nu upplever. Stannar regeringens åtgärder här innebär det en ökad risk för att den journalistiska bevakningen tunnas ut på fler ställen i landet, säger Victoria Svanberg, ordförande TU – Medier i Sverige och delägare i NWT-koncernen.

– Den lokala demokratin riskerar att drabbas hårt i och med att mediekoncernerna nu måste minska personalstyrkorna. Och med stor sannolikhet kommer vi att se lokaltidningar som läggs ned, säger Jan Fager, tf vd TU – Medier i Sverige.

– Det positiva är att det kom ett paket, att stödet utökas och att det vidgas så det kan komma flera till gagn. Det ligger dock en fara i att det blir en administrativt tung lösning. De breda automatiska lättnaderna, till exempel momsbefrielse, saknas. Det här paketet betyder inte att nyhetsmedierna kommit ur sitt utsatta läge. För det krävs bredare reformer, säger Jan Fager, tf vd TU – Medier i Sverige. 

Förslaget innebär innevarande år att 150 miljoner kronor införs som ett tillfälligt distributionsstöd och ytterligare 50 miljoner kronor tillförs stödet till lokal journalistik. Vidare betalas redan beslutat press- och mediestöd ut i förtid och begränsningen rörande 55 procent eget material lyfts tillfälligt. Från och med 2021 höjs anslaget till mediestöd med samma 200 miljoner kronor, men hur dessa kommer att fördelas är oklart.

Regeringens pressmeddelande om stödet finns på regeringskansliets sajt.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Tidningsutgivarna
Tidningsutgivarna
Sveavägen 33 (besöksadress)
111 34 Stockholm

08-692 46 00https://tu.se/

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
 

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna

Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye