Över tusen skolor gör Skoljoggen möjlig för en kvarts miljon elever

Nästa år fyller Skoljoggen 40 år och är en stark tradition på många skolor i Sverige. Tack vare kreativa lärare och elever kan Skoljoggen genomföras även i år, trots pandemin.

Skoljoggen. Fotograf: Mattias Wihlgaard

Skoljoggen är Sveriges största rörelsefest för barn och unga och arrangeras varje höst i skolorna runt om i landet. Den officiella Skoljoggen-dagen i år är den 15:e september.

Elever från förskoleklass till årskurs tre på gymnasiet deltar på sina villkor. Springer, rullar, joggar, lunkar eller går – det väljer de själva. Skoljoggen är ingen tävling. Det är en manifestation för rörelseglädje. Det är upp till varje skola att skapa sitt arrangemang men från Skolidrottsförbundets sida uppmanas att sätta barnens glädje i fokus och få så många som möjligt att tycka om Skoljoggen.

Nytt för i år är Skoljoggen-låten ”Vi är Vinnare”, skriven och framförd av artisten Sami Rekik. Låten finns på Spotify.

I samband med Skoljoggen samlas en frivillig Springslant in av elever, skolpersonal och föräldrar till Clowner utan Gränser. De möter dagligen barn som är märkta av krigets fasor, naturkatastrofer och andra kriser, allt för att skapa skratt, livsglädje och hopp om en bättre framtid. I år går Springslanten till deras viktiga för flickor i Indiens mest utsatta områden.

Läs mer om Skoljoggen på https://skolidrott.se/skoljoggen/.

På https://skolidrott.se/anmalda-skolor-skoljoggen-2021/ kan du söka på skolor i din närhet som kommer att arrangera Skoljoggen. Ta kontakt med skolan redan nu för att planera in ett besök den dag som skolan planerar att arrangera Skoljoggen.

Skoljoggen. Fotograf: Mattias Wihlgaard