Övergångsbudgeten kan slå hårt mot välfärden

Det svåra parlamentariska läget riskerar att skada vår gemensamma välfärd då viktiga reformer och beslut skjuts på framtiden.
Fotograf: Knut Capra Pedersen

Nästa regering kommer att få ett stort ansvar gällande en rad olika reformer som Sverige är i behov av. En av reformerna som Saco efterfrågar är en modern skattereform med fokus på sänkt skatt på arbete. Sverige är en kunskapsnation och i en ny skattereform vill Saco premiera innovation, utbildning, och ansvarstagande.

- Det ska alltid löna sig i plånboken att arbeta och att vilja utvecklas under sin karriär. Därför bör ingen individ betala mer än hälften av sin löneökning i skatt, säger Göran Arrius, ordförande Saco.

En annan viktig reform handlar om välfärdens långsiktiga finansiering och åtagande. Det finns stora finansieringsbehov för att klara kompetensförsörjning och kvalitet i välfärden.

- Nu behövs en handlingskraftig regering som kan ta ansvar för Sverige genom en modern skattereform och utredning om välfärden, säger Göran Arrius, ordförande Saco.

Fotograf: Knut Capra Pedersen

Saco är en partipolitiskt obunden facklig centralorganisation som samlar närmare en miljon medlemmar i 21 fackförbund. Vi driver akademikers intressen på arbetsmarknaden.