​Pandemin kan göra fler till jägare

Coronapandemin gör att vi ska träffas utomhus och hålla avstånd till varandra. – Jakt är extra mycket rätt, just nu. Du lär dig mer om naturen, får uppleva spännande saker, samt får närproducerat hållbart och klimatsmart kött. Och du kan göra det trots en pågående pandemi. Intresset för att börja jaga kommer troligen att öka i höst, säger Anders Nilsson, biträdande riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

Intresset för jakt kommer troligen öka i höst, säger Anders Nilsson, bitr jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet. foto Madeleine Lewander

Från flera håll har man konstaterat att naturen är räddningen för många svenskar i dessa coronatider. Golfen har haft sin bästa säsong på länge och fler än nånsin har vandrat, cyklat och upptäckt nya svenska pärlor. Och nu inför hösten gläds många åt att det går alldeles utmärkt att även jaga i coronatider. Svenska Jägareförbundet har gett ut några riktlinjer* som gör jakten till en utmärkt aktivitet när social distansering krävs.

– Jag tror fler kommer ta jägarexamen än tidigare. Intresset brukar öka när jaktsäsongen drar igång – som den gör för väldigt många de närmsta veckorna säger Anders Nilsson.

I fjol tog cirka 13000 jägarexamen. Med tanke på det ökande intresset för överlevnads och bushcraftkurser tror Anders att jägarexamens teoretiska del lockar många, där du får lära dig massor om vilda djur och hur jakten går till.

Jakt består mest av naturupplevelse. Flera nya forskningsstudier pekar på naturens positiva effekt på vår hälsa, att vistas i naturen gör oss helt enkelt friskare och mindre stressade. ”Svenskar är naturromantiska”, säger Fereshteh Ahmadi, professor i sociologi vid Högskolan i Gävle. Hennes studie visar hur viktig naturen är för svenskar när de drabbas av kris. Naturen har en annan betydelse än för många andra nationaliteter, säger hon. I maj, kom boken Naturen har blivit svenskarnas kyrka ut, av professor i religionshistoria David Thurfjell. Att vistas i naturen ger helt enkelt tröst på flera olika sätt och det blir särskilt aktuellt under den pågående coronapandemin när människor tvingas att isolera sig.

– Ett bra tips är också att följa med en jägare ut den 16 augusti. Då startar jaktåret för många av landets ca 300 000 jägare. Det är en fantastisk naturupplevelse att få gå upp i gryningen och smyga på råbock, avslutar Anders Nilsson.

Några jaktpremiärer:

16 augusti hornbärande rådjur

21 augusti brunbjörn

21 och 25 augusti (beroende på var i landet jakten sker) gräsand

25 augusti ripa, järpe, orre, tjäder

1 september skogs- och fälthare.

Samhällets acceptans för jakt och viltvård - Sveriges Vildnads seminarium 202016.10.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

​Äntligen - på måndag börjar älgjakten i norr!2.9.2020 15:30:00 CESTPressmeddelande

Tidigt på morgonen den 7 september tar tusentals jägare i norr plats i jakttornen för att kanske få skott på en av de cirka 80 000 älgar som kommer fällas under årets älgjakt. -Det här är årets bästa vecka, när man får träffa gamla jaktkamrater, koppla av från vardagen och komma ut i skogen igen, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent hos Svenska Jägareförbundet i norr. Björn är en av alla de cirka 300 000 jägare som fyller termosen med kaffe, packar ner grillkorv och rökt viltkorv, sätter pejlen på sin karelska björnhund och ger sig ut i skogen på måndag morgon. Han arbetar till vardags med planering av just älgförvaltningen i norra Sverige. På agendan nu är att få bevara den lokala förvaltningen och få till en bättre kvalitet i älgstammen. -Älgstammen är ungefär lika stor som i fjol, så vi kommer förmodligen fälla samma antal även i år, tillägger han. Älgjakten är helig för de flesta jägare här i norr anser Björn och ser fram emot att åter få fylla frysen med det goda och hälsosamm

Det går bra för Sveriges mest hotade fågel – fjällgåsen2.7.2020 08:50:00 CESTPressmeddelande

Fjällgåsen var i princip utrotad. Men under de tio senaste åren har ett febrilt arbete från Projekt Fjällgås inneburit att stammen av fjällgäss ökar. Fjällgåsen var i stort sett bara ett minne. I Arjeplogsfjällen fanns endast en spillra kvar. Problemet var att gässen ofta dog utmed sin vanliga flyttväg till övervintringsområdena i Grekland och Asien. Redan i slutet av 1970-talet påbörjade Svenska Jägareförbundet Projekt Fjällgås för att rädda fågeln, som anses globalt hotad. Åtgärderna bestod bland annat av uppfödning och utsättningar. Men det var en vågad idé om att få gässen att övervintra runt Holland istället, som har varit nyckeln till att stammen nu ökar. – Man använde vitkindade gäss som adoptivföräldrar i Arjeplogsfjällen, och de tog med sig sina fjällgåsungar till Holland. Idag övervintrar fjällgässen i Holland och även Tyskland. Dödligheten under flyttningen är nästan ingen alls, säger Niklas Liljebäck som är projektkoordinator på Svenska Jägareförbundet. Under de närmsta dag

Allt mer vilt i tätorter – Jägareförbundet utvecklar förvaltning2.6.2020 09:38:00 CESTPressmeddelande

Vilda djur som vildsvin, rådjur, stora rovdjur och många andra arter blir allt vanligare inslag i städer och samhällen. Svenska Jägareförbundet ser en snabb ökning i antalet frågor som rör konflikter mellan människor och vilda djur. Det kan vara alltifrån vildsvin som välter soptunnor till aggressiva måsar och råkor som smutsar ner och förstör lacken på parkerade bilar. I flera städer finns också en snabbt ökande problematik med folk som tröttnat på sina husdjur och släpper ut dem.