Paris hetaste resmålet i påsk – New York ökar mest

Påsken är en populär tid för en semesterresa utomlands. Många svenskar reser söderut, ofta till någon av Europas storstäder. Det hetaste resmålet under årets påsklov är Paris. Resmålsraketerna, dit bokningarna ökar mest, är dock New York och – strax utanför topplistan – trendiga Helsingfors, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

- Påsken är en härlig tid för en utlandsresa. De flesta har inte varit lediga sedan julsemestern, vi har många kalla och mörka månader bakom oss, samtidigt som det fortfarande är ett par månader kvar till sommaren. Många passar då på att fylla på energi med en utlandsresa, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticke.t

Påsken infaller sent i år, vilket ökar chansen att kunna möta våren på någon härlig uteservering söderut. Paris är, med god marginal, det mest populära resmålet under årets påsklov. Denna klassiska storstad lockar många svenska weekendfirare, och resebokningarna till Paris ökar med knappt 40 procent.

New York är många svenskars favoritstorstad att besöka. Trots att dollarn under det senaste året blivit dyrare för besökande svenskar ökar bokningarna med 137 procent jämfört med i fjol. Priset på resor till New York är dock mycket fördelaktiga, varför många trots sämre valutakurs väljer New York i påsk.

Helsingfors, som hamnar på plats 11 över mest bokade resmål i påsk, har under det senaste halvåret raketökat bland svenska resenärer. Kort restid och lagom stort för en långhelg, med ett stort utbud kaféer och restauranger, bra shopping och vackra sevärdheter lockar allt fler semesterfirare.

Trots sen påsk är Medelhavet ännu inte helt uppvärmt. Detta hindrar dock inte svenskarna från att besöka vackra Mallorca, dit bokningarna ökar med 116 procent. Mallorca har dock inte endast med vackra stränder – här finns mysiga bergsbyar, vandrings- och cykelleder och populära Palma, som lockar besökare året runt. Bland de svenskar som främst är ute efter sol- och bad är främst alltid lika populära Gran Canaria en favorit för en strandsemester.

- Gran Canaria är ett av svenskarnas mest populära resmål under vinterhalvåret, och har så varit under lång tid. Ön är känd för fina stränder, men har även blivit en populär destination för mer äventyrssugna resenärer, säger Katarina Daniels.

Mest populära resmålen i påsk

1. Paris (3)
  2. New York (ny)
  3. Gran Canaria (1)