Pausad fordonsindustri kostar 650 miljoner – varje dag

I kölvattnet av Coronakrisen lamslås industrier över hela världen. En stor andel av de svenska bolagen upplever störningar i leverantörskedjorna och många branscher ser en vikande efterfrågan.

– Bara i fordonsindustrin går Sverige nu miste om förädlingsvärden motsvarande 650 miljoner kronor varje dag, säger Mats Kinnwall, chefekonom Teknikföretagen.

För varje dag som går blir det mer uppenbart att vi riskerar en finanskris av historiska mått. Om produktionen inte är igång om en månad kommer Sverige ha förlorat över 18 miljarder kronor i fordonsindustrin.

– Addera till detta nedgången för besöksnäringen så är vi uppe i uteblivna värden för Sverige på över 1 miljard kronor om dagen, säger Kinnwall.

Om det inte blir ändring inom kort riskerar även andra industrigrenar att gå samma väg. Bland annat maskinindustrin kan komma att drabbas på liknande sätt som fordonsindustrin.

Svår avvägning

Utan att ta ställning för eller emot nuvarande hantering av krisen menar Mats Kinnwall att smittspridning och ekonomiska konsekvenser är en målkonflikt som politiker måste adressera.

– Vi kan inte stänga ned samhället utan att vara medvetna om de ekonomiska konsekvenserna. Det handlar inte om pengar, det handlar om massarbetslöshet, om stora svenska bolags möjlighet att överleva, om tiotusentals småföretagares livsverk som raseras på bara ett par månader – allt med mycket negativa effekter för hela den svenska befolkningen och folkhälsan på lång sikt.

Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.

Inför Pi-dagen 14/3: Använd matte för att förstå nyhetsflödet13.3.2020 08:50:00 CETPressmeddelande

I tider då vi dagligen förses med ny statistik kopplat till spridningen av Coronaviruset Covid-19 är det inte helt fel att koppla på mattehjärnan och fundera över matematiken bakom nyheterna. Det menar Elin Gawell som är matematiklärare och aktuell i Teknikföretagens nya webbserie ”Vi räknar på det!”, som bygger på situationer i vardagen där man har nytta av sina mattekunskaper.