Populära Filippinerna – semesterresornas nya Vietnam?

Filippinerna är en av vinterns resmålsraketer, och ökar antalet bokningar med 87 procent inför julens och nyårshelgens utlandssemestrar. Fler och fler svenskar lockas av nya upplevelser och kulturer, och i takt med att många resenärer besökt både Thailand och Vietnam väljer många att resa till Filippinernas vackra öar.

- Filippinerna är ett magiskt resmål med otroligt mycket att upptäcka. Prisläget är mycket fördelaktigt, och det är billigt för svenska turister. Vi ser ständigt att svenskarna gärna söker sig till nya, mindre upptäckta resmål, och fler resenärer än tidigare har börjat få upp ögonen för Filippinerna, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Thailand har sedan många år tillbaka varit ett av svenskarnas mest älskade resmål under vinterhalvåret. Sol, skön värme, paradisstränder och många möjligheter till sevärdheter och äventyr i kombination med billig valuta och lågt prisläge i landet har bidragit till att cementera Thailands status som ett av våra favoritländer för en utlandssemester.

I takt med att fler och fler svenskar reser utomlands inte bara för att koppla av utan för att maximera upplevelser på olika sätt – möta nya kulturer, prova på spännande mat, upptäcka nya sevärdheter eller ha en mer fysiskt aktiv semester – har många svenskar som tidigare besökt Thailand börjat titta på alternativa resmål. Vietnam har under de senaste åren ökat kraftigt bland svenska resenärer, med paradisön Phu Quoc som främsta destination. Vietnam ligger granne med Thailand, men har en helt annan matkultur och en spännande historia med många kulturella sevärdheter och platser att upptäcka, vilket lockat många svenska resenärer med önskan om ett nytt land att upptäcka.

Inför vinterns semestrar sjunker dock resebokningarna till Vietnam med 12 procent. Flertalet researrangörer har upplevt en minskad efterfrågan, och därför justerat antalet avgångar till främst Phu Quoc, med lägre utbud som följd. De resvana svenskarna ser sig istället om efter nya platser att uppleva, och fler och fler har fått upp ögonen för Filippinerna.

För resor under jul- och nyårshelgerna ökar Filippinerna med hela 87 procent, jämfört med samma period i fjol. Filippinerna är känt för bland annat dykning i världsklass med goda möjligheter att se allt från delfiner till havsskölpaddor, sjökor och valhaj, till den kritvita stranden Boracay. Denna vackra strand med sand som liknar vetemjöl har korats till världens vackraste strand flera gånger om – vilket ledde till ett så stort tryck från turister så att den filippinska regeringen stängde stranden för besökare. Detta ledde till ett omfattande miljöarbete och sedan ett år tillbaka är stranden öppen igen – och kommersen är ersatt av ett hållbart, långsiktigt miljötänk.

Mest populära resmålen i Filippinerna

• Manila – stökigt och rörigt, men charmigt och bra inblick i det lokala storstadslivet
  • Boracay – en av världens vackraste stränder
  • Bohol – de chokladfärgade kullarna Chocolate Hills, det lilla djuret Tarsier