Premiär för IKEA SOVRUM – tillfällig butik och upplevelse i centrala Stockholm

Bättre sömn, välmående och mer hållbara hem är i fokus när IKEA SOVRUM i centrala Stockholm invigs i dag. I nära fyra veckor bjuder den tillfälliga butiken på ett inspirerande showroom med säng- och förvaringsexperter samt ett unikt program med drömgäster och inspiratörer.

– I dag släpper vi vårens IKEA katalog och inviger programmet för IKEA SOVRUM. Först ut är sömnforskaren Christian Benedict som ger tips och praktiska råd om vad man kan göra för att sova bättre och hantera sömnstörare som jobbstress. En kommande höjdpunkt för inredningsintresserade är inredare Pella Hedebys ”Säng Shui – harmonisk inredning” som handlar om att skapa ett rogivande sovrum, säger Tina Björeman, presskontakt och programansvarig för IKEA Sovrum.

Den tillfälliga butiken i Mood-kvarteret är 400 kvadratmeter stor och visar inspirerande sänglösningar, smart förvaring och en sängstudio.

– Vi provar hela tiden nya format och koncept för att se hur vi på bästa sätt kan möta våra kunder. Vi vet att sovrummet är det utrymme svenskarna rankar högst när det gäller att skapa sig en lugn och privat plats hemma och med IKEA Sovrum vill vi hjälpa till att förverkliga det, säger Mattias Johansson, säljchef på IKEA Sverige.

På premiärdagen föreläser Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige och Maria Soxbo, bloggare med stort klimatengagemang om hållbara materialval, cirkulärt arbete och framtidens hem. Kommande programpunkter har inredning i fokus som ”Mysbelys hemmet” med IKEAs belysningsexpert och ”Förvaringsexperten tipsar”. I schemat finns även plats för fysisk träning och författarledda sagostunder. I morgon gästar Jonna Bergh, redaktör för Styleby och Damernas Värld IKEA SOVRUM med föreläsningen ”Matcha garderoben med garderoben”.

– Vi vill göra det enkelt för Stockholmarna att få en bättre vardag genom att fokusera på sovrummet och god sömn. IKEA SOVRUM erbjuder något för alla, allt från inspiration och kunskap till personlig komfort, guidad avslappning och inredningstrender, säger Karima Kinana, butiksansvarig för IKEA SOVRUM.

På IKEA SOVRUM finns kunniga säng- och förvaringsexperter som hjälper till med planering och beställning av din inredningslösning. På IKEA SOVRUM kan du prova ut din säng i studion, beställa och få den hemkörd med fossilfri hemleverans samma dag. Hela sortimentet på IKEA.se finns tillgängligt för hemleverans, med möjlighet att beställa montering och installation för den som vill. Ett urval av sovrumsprodukter finns att köpa direkt på plats i butik.

Programmet i urval:
– Onsdag 11/2 kl.15.00, Så sover du bättre, Christian Benedict, sömnforskare
– Onsdag 11/2 kl. 15.30, Hållbara hemmet, Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige
– Onsdag 11/2 kl.16.00, Sovrummet och klimatet, Maria Soxbo, Husligheter.
– Torsdag 14/2 kl. 18.00, Matcha garderoben med garderoben, Jonna Bergh, redaktör för Styleby och Damernas Värld.
– Lördag 16/2 kl.13.00,  Säng Shui – harmonisk inredning, Pella Hedeby, stylist och inredare
– Se hela programmet här: ikea.se/sovgott

Adress: Regeringsgatan 61, Stockholm
Öppet: 11 feb – 10 mars, vardagar 10-20, lördagar 10-18, söndagar 11-17
Kontakt: Tina Björeman 0733-47 11 70
Byline miljöbilder: ”Foto: IKEA” #IKEASOVGOTT

Interiörbilder IKEA SOVRUM. Byline: ”Foto: IKEA”

Bilder 1–5
Det naturliga sovrummet i inredare Pella Hedebys harmoniska tappning är inrett i en beige och bomullsvit färgskala med kontinentalsängen HOMMELVIK i huvudrollen. Naturmaterial i bäddmadrassen och madrassen ger mycket hög komfort och ett behagligt sovklimat med jämn temperatur. Ett olivträd förstärker känslan av stillhet och en enkel sektion ELVARLI skapar överblick och en öppen lätthet åt rummet.

HOMMELVIK kontinentalsäng 19 995:- Hidrasund fast, Tistedal natur. 892.281.46  ÄNGSLILJA påslakanset med 2 örngott 299:- Vit. 903.185.51  VÄGTISTEL påslakanset med 1 örngott 379:- Rosa. 303.857.70  JOFRID pläd 399:- Natur. 603.957.44  NYMÅNE vägglampa 499:- Vit. 403.367.60   VÄRDERAtekopp/fat 35:- Vit. 402.774.59  ELVARLI förvaringssektion med låda 1890:- Vit. 591.573.53

Bilder 6–10
I det ombonade sovrummet
går färgskalan i varma grå toner som ger en elegant bas som mjukas upp med linne- och bomullstextilier i lager på lager. DUNVIK kontinentalsäng med en mjuk stoppad sänggavel skapar en inbjudande och ombonad känsla och fler mindre ljuskällor ger ett dämpat, behagligt ljus. PAX garderobslösning med de nya dörrarna MERÅKER har en sammetslen, matt yta som passar perfekt i stilen med fasade kanter som ger karaktär.

DUNVIK kontinentalsäng, 160×200 cm, 7495:- HÖGVÅG fast, TUDDAL ljusgrå. 25-års garanti. 192.491.09  PUDERVIVA påslakan med 2 örngott 799:- Natur. 203.375.86  PUDERVIVA påslakanset med 2 örngott 799:- Mörkgrå. 403.530.33  ÄNGSLILJA påslakanset 1 örngott 149:- Grå. 303.186.67  ARÖD arbetslampa 399:- Antracitgrå. 803.891.29  VIKHAMMER avlastningsbord 599:- Svart. 903.889.78  VARDAGEN tekopp/fat 29:- Mörkgrå. 302.892.88  HÖGMODIGkaffebryggare för droppkaffe 199:- Klarglas/rostfritt stål. 903.589.62  MERÅKERdörr med gångjärn till PAX garderober 875 kr/st. Mörkgrå. 10-års garanti. 891.228.28

Bilder 11-15
Det organiserade sovrummet ger ett lugnt intryck tack vare sluten förvaring och horisontella linjer. Stilen är lågmäld och avskalad med många förvaringsmöjligheter. MALM sängstomme i vitlaserad ek har fyra utdragbara lådor – perfekta för extra täcken och bäddtextilier. Fem sektioner av vägghängda PLATSA stommar och två vitlaserade IVAR byråer ger rummet karaktär och gott om utrymme för kläder och accessoarer.

MALM sängstomme hög med 4 sänglådor mittbalk och ribbotten 3385:- Vitlaserad ek. 890.274.21  HYLLESTAD pocketresårmadrass 3495:- Medium fast/vit. 804.258.58  PLATSA stomme med FONNES dörr 320:-/st 60x40x60 cm. Vit.  IVAR byrå 3 lådor 899:-/st Furu. Här vitlaserade. 901.452.68  TÄNKVÄRD kimono 299:- (Nyhet som lanseras i april) Blå. 604.290.65  SNIDAD korg 229:- Rotting. 303.949.44

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.