Premiär: IKEA lanserar värmepumpar

Med start idag kan den som vill köpa en värmepump, göra detta via IKEA*. Erbjudandet har tagits fram med företaget Polarpumpen och innebär att IKEA:s kunder på ett tryggt sätt kan ta kontroll över sin energianvändning för att få ett bättre liv hemma.

Sverige blir den första marknaden där IKEA testar värmepumpar.

Att kunna värma och kyla sin bostad är en viktig del av livet hemma, särskilt i en tid där elkostnaden har ökat för många svenskar. Tillsammans med Polarpumpen, vill IKEA göra det enklare att byta till en smartare uppvärmning

– IKEA är mer än ett heminredningsföretag och vill göra det lättare för fler att leva ett mer hållbart liv hemma på ännu fler sätt. Att börja sälja värmepumpar känns som ett naturligt steg i det arbetet, särskilt i en tid där ökade elpriser är något som många märker av och viljan att minska sin energianvändning är stor, säger Camilla Thunell, säljledare på IKEA Sverige.

Ihop med solceller och elavtal blir värmepumpar en del av det ekosystem av enkla och prisvärda energitjänster som IKEA:s kunder kan köpa för att ta kontroll över sin energianvändning hemma. Beroende på vad kunden har för uppvärmning idag, kan en värmepump vara ett mer prisvärt alternativ som kan spara både pengar och minska klimatavtrycket eftersom en värmepump värmer mer effektivt än direktverkande el.

– Vi vill göra det enklare för våra kunder att göra mer hållbara val. Som att byta till mer energisnål belysning eller smarta hem-produkter för att minska sin energianvändning och samtidigt få ett bättre liv hemma. Värmepumpar är ytterligare en del i det arbetet, säger Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige.

Sverige blir första IKEA marknad att erbjuda värmepumpar via IKEA.se. Ambitionen är att i framtiden kunna erbjuda det på fler marknader.

– Det är roligt att göra det här ihop med IKEA, det är viktigt för oss att arbeta med ett företag som har samma värderingar som Polarpumpen har. Vi hoppas naturligtvis i och med detta stora samarbete, att fler kommer att förstå hur bra en luftvärmepump är på att spara energi och sänka boendekostnader, säger Martin Gerre, VD på Polarpumpen.

Ingka koncernen är den största franchisetagaren inom IKEA. Ingka driver 385 varuhus och ett stort antal planeringsstudios och mindre citybutiker på 32 marknader – Sverige är en av dessa.

* Försäljningen av värmepumpar är ett samarbete mellan Polarpumpen och IKEA Sverige– ett bolag inom Ingka Group. IKEA:s kunder ingår ett avtal med Polarpumpen som ansvarar för byte, fakturering, kreditkontroll, betalning, inköp och support.

Fakta om luftvärmepumpar via IKEA

• Information om luftvärmepumparna som erbjuds finns på IKEA.se. För att köpa slussas kunden vidare till Polarpumpens hemsida.
  • Det kommer att finnas luftvärmepumpar i olika prisklasser som passar till olika stora hus eller sommarstugor. Alla värmepumpar har energiklass A+ eller högre.
  • IKEA strävar efter att erbjuda nyckelfärdiga lösningar och därför ingår alltid installation i priset. Dessutom ingår en extra lång garanti alla värmepumpar.
  • Med värmepumpsteknik kan man hämta energi från kall utomhusluft, för att värma upp inomhus. Genom att utvinna energi från utomhusluften kan värmepumpstekniken producera flera gånger så mycket energi som den förbrukar och därför minska energiförbrukning för den som behöver uppvärmning.
  • De värmepumpar som ingår i samarbetet är alla av typen luft-luftvärmepump, som hämtar värme från utomhusluft och sprider den via luften inomhus.
  • En luftvärmepump kan också fungera omvänt och ge energisnål under varma sommardagar.
  • Läs mer och se produkterna på IKEA.se/värmepump.

Fakta om Polarpumpen

Polarpumpen har länge varit Nordens största leverantör av värmepumpar på internet, men är numera också en stark aktör när det gäller tekniska helhetslösningar för hemmet.

Med gedigen branschkunskap och lång erfarenhet har Polarpumpen sedan starten 2007, varit en föregångare i branschen och hjälpt 10-tusentals kunder med en energieffektiv uppvärmning.

Sverige blir den första marknaden där IKEA testar värmepumpar.
Reza Shomali, utvecklingschef på IKEA Sverige
Martin Gerre, VD på Polarpumpen

IKEA Sverige minskar matsvinn i sina varuhus med 43 procent - sparat motsvarande 1,2 miljoner måltider på fyra år 29.9.2022 16:02:49 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sverige bidrar till att Ingka koncernen minskat sitt matavfall i sina varuhus med hela 50 procent. Vilket i sin tur bidrar till IKEAs mål att vara cirkulärt och klimatpositivt senast år 2030*. Matsvinnet på IKEA mäts och registreras med hjälp av AI-teknik och smarta vågar för att samla in data om vad som går till spillo och varför. Dessutom utforskar och testar Ingka koncernen även lösningar som gör oundvikligt matsvinn till energi och näringsämnen.

Julen hos IKEA15.9.2022 08:00:12 CEST | Pressmeddelande

Julen hos IKEA är inspirerad av skandinavisk folklore och hantverk. Designer Eva Lundgreen fann inspiration från sin farmors gård i Jämtland, och minnen från barndomens jular har trollat fram älvor från sagornas värld och snöiga landskap prickiga av röda stugor – allt med en modern tvist. I år firar vi jul med VINTERFINT 2022, STRÅLA och VINTERSAGA. VINTERFINT Kollektion innehåller allt du behöver för att julen ska kännas magisk; julgransdekorationer, dukar, omslagspapper och julens dofter. VINTERFINT 2022 Doftljus i glas med lock sprider en härligt julig doft av apelsin och kryddnejlika. "Jag tyckte att det var underbart att ta en skandinavisk julbock och en älg och addera pastellfärger och folkkonstinspirerade mönster för en modern tvist” Eva Lundgreen, designer STRÅLA kommer med julstjärnor och ljusstakar, så som STRÅLA LED-ljushållare. Ljushållaren är stilren och lättplacerad eftersom den är batteridriven. Den sprider ett mjukt och varmt ljus som skapar den perfekta julstämningen.

Nästa steg i IKEAs matstrategi - sänker priset på våra vegetariska alternativ 14.9.2022 13:00:09 CEST | Pressmeddelande

Varje år serverar vi miljontals portioner i restaurangerna på våra IKEA varuhus runt om i Sverige. Utöver det väljer varje år miljoner svenskar att äta något litet i vår bistro eller köpa med sig något hem från vår matbutik. Allt fler väljer då ett växtbaserat alternativ. Därför sänker vi nu priset på vår vegetariska korv – allt i linje med vår strategi att växtbaserat ska ha ett lägre pris än alternativet med kött.