Press, radio och tv är välkomna! Alla vill stoppa rekryteringen till gängen. Varför händer så lite?

Järvaveckan

Välkommen till Akademikerförbundet SSR seminarium på Järvaveckan

Dag: Torsdag 2 juni
Tid: Klockan 12:00 – 13:00
Plats: Tält 1. Järvaveckan, Spånga IP, Solhems hagväg 2, Spånga
Moderator: Simon Vinge, chefsekonom Akademikerförbundet SSR
Medverkande: Tobias Lundin Gerdås (S) statssekreterare hos socialminister Lena Hallengren, Marie Torstensson Levander, professor i Hälsa & Samhälle med inriktning mot kriminologi, Marcela Soto Gonzalez, fältassistent och medlem samt Heike Erkers, ordförande Akademikerförbundet SSR.

Tre krav för långsiktig förändring

• 10 000 fler som jobbar förebyggande
  • Tio miljarder mer till förebyggande arbete
  • Rätt insats till rätt individ – använd vetenskap och beprövad erfarenhet

Hållpunkter för Järvaveckan 2022 & tider för partiledartal
Huvudscenen | Järvaveckan Live via hemsidan och YouTube | 1–5 juni kl. 11-20.00

• Johan Pehrson (L) den 1 juni kl. 15.00
  • Ebba Busch (KD) den 1 juni kl. 19.00
  • Annie Lööf (C) den 2 juni kl. 15.00
  • Ulf Kristersson (M) den 2 juni kl. 19.00
  • Märta Stenevi (MP) den 3 juni kl. 15.00
  • Nooshi Dadgostar (V) den 3 juni kl. 19.00
  • Teysir Subhi (Fi) 4 juni kl. 15.00
  • Magdalena Andersson (S) den 4 juni kl. 19.00

Här är frågorna vi lyfter i valet 2022

Järvaveckan

Vi är det ledande fackförbundet för samhällsvetare. Du hittar oss i offentlig såväl som privat sektor. Medlemmar är beteende- vetare, ekonomer, folkhälsovetare, personalvetare, socionomer och andra samhällsvetare, men också chefer och egenföretagare. Våra 76 000 medlemmar strävar efter ett samhälle och ett arbetsliv som tillvaratar, utvecklar och värderar akademisk kompetens. Ett etiskt förhållningssätt är utmärkande för vårt arbete och våra relationer.

Välkommen till pressträff i Staffanstorp om uppmaning till lagtrots15.6.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förhandlingen mellan Akademikerförbundet SSR och Staffanstorps kommun handlar om konsekvenserna av kommunstyrelsens beslut den 23 mars för chefer och tjänstemän i kommunen. Beslutet innebar att kommunen stoppade mottagandet av kvotflyktingar. Kommuner är skyldiga enligt lag att ta emot anvisade kvotflyktingar. Kommunstyrelsens beslut kan tolkas som att man uppmanar de anställda till lagtrots, och i varje fall att tjänstemän ställts inför dilemmat att behöva välja mellan att följa arbetsgivarens beslut eller gällande lagstiftning.

Press, radio och tv är idag välkomna till Akademikerförbundet SSR:s debatt på Järvaveckan kl 12 i Tält 12.6.2022 07:30:41 CEST | Pressmeddelande

Alla vill stoppa rekryteringen till gängen. Varför händer så lite? Alla är överens. Gängkriminaliteten måste brytas. Partierna tävlar om satsningar på fler poliser och hårdare tag. När det handlar om att bryta rekryteringen till gängen stannar det ofta vid tomma ord. Varför? Akademikerförbundet SSR vill se 10 000 fler som arbetar förebyggande. Vi bjuder in till debatt på Järvaveckan.