Pressinbjudan: EU:s påverkan på omställningen i drivmedelsbranschen

Den 9 december klockan 10.00-11.00 bjuder Drivkraft Sverige in till ett seminarium om EU:s aktuella regelverk och om de är ett hinder eller en möjlighet för den svenska drivmedelsbranschen att ställa om.

Seminariet syftar till att ge en överblick över EU:s klimatarbete med berörda direktiv och regelverk och till att diskutera Sveriges fortsatta möjligheter och utmaningar med att gå före i omställningen.

Sverige har högst klimatmål i världen. Samtidigt har nu EU höjt sina ambitioner vilket innebär högre efterfrågan på förnybar energi. EU:s regelverk Fit for 55 behöver därför ge bättre förutsättningar för produktion, distribution och utveckling av hållbara biodrivmedel.

En översyn av EU-direktiven är bra, för att kunna inkludera förnybara produkter och för att medlemsländerna ska få lika konkurrensvillkor.

Medverkande: Fredrik Reinfeldt, Ordförande Drivkraft Sverige, Johan G Andersson VD Drivkraft Sverige, Jytte Guteland, Europaparlamentariker S, Jakop Dalunde, Europaparlamentariker MP, Sara Skyttedal, Europaparlamentariker KD, Ebba Tamm, Produkt & Miljöexpert Drivkraft Sverige, Göran Lindell, Expert konkurrenskraft Drivkraft Sverige, Magdalena Streijffert, Chef Public Affairs för Neste i Sverige, Alarik Sandrup, Näringspolitisk chef Lantmännen.

Moderator: Sofie Quant, Kommunikationschef Drivkraft Sverige.

När/var: Den 9 december klockan 10.00-11.00. Bonnierhuset, Torsgatan 21, Stockholm.

Det går också bra att delta digitalt. Vi skickar ut länken dagen innan. Ange fysiskt eller digital deltagande i OSA senast den 1 december.

Anmälan här.