Pressinbjudan: EU:s påverkan på omställningen i drivmedelsbranschen
Seminariet syftar till att ge en överblick över EU:s klimatarbete med berörda direktiv och regelverk och till att diskutera Sveriges fortsatta möjligheter och utmaningar med att gå före i omställningen.
Sverige har högst klimatmål i världen. Samtidigt har nu EU höjt sina ambitioner vilket innebär högre efterfrågan på förnybar energi. EU:s regelverk Fit for 55 behöver därför ge bättre förutsättningar för produktion, distribution och utveckling av hållbara biodrivmedel.
En översyn av EU-direktiven är bra, för att kunna inkludera förnybara produkter och för att medlemsländerna ska få lika konkurrensvillkor.
Medverkande: Fredrik Reinfeldt, Ordförande Drivkraft Sverige, Johan G Andersson VD Drivkraft Sverige, Jytte Guteland, Europaparlamentariker S, Jakop Dalunde, Europaparlamentariker MP, Sara Skyttedal, Europaparlamentariker KD, Ebba Tamm, Produkt & Miljöexpert Drivkraft Sverige, Göran Lindell, Expert konkurrenskraft Drivkraft Sverige, Magdalena Streijffert, Chef Public Affairs för Neste i Sverige, Alarik Sandrup, Näringspolitisk chef Lantmännen.
Moderator: Sofie Quant, Kommunikationschef Drivkraft Sverige.
När/var: Den 9 december klockan 10.00-11.00. Bonnierhuset, Torsgatan 21, Stockholm.
Det går också bra att delta digitalt. Vi skickar ut länken dagen innan. Ange fysiskt eller digital deltagande i OSA senast den 1 december.
Bilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel4.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.
Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
Drivkraft Sverige lanserar ett 15-punktsprogram för att accelerera elektrifieringen1.12.2023 10:45:09 CET | Pressmeddelande
Laddinfrastrukturen spelar en avgörande roll för att lyckas med övergången till elektrifiering, både avseende personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon. Drivkraft Sverige lanserar nu en handlingsplan med 15 konkreta förslag till att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn.
Hasslers förslag riskerar att försena omställningen18.10.2023 17:10:21 CEST | Pressmeddelande
De 46 förslagen i Hasslers rapport innebär att Sverige måste börja om från början med nytt angreppsätt med nya klimatmål och styrmedel. I rapporten föreslås ett tio-tal nya uppdrag och utredningar. Det kommer att innebära att Sverige riskerar att tappa tempo och fokus i omställningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum