Pressinbjudan: Östervångsskolan firar 150 år med stolta elever, personal och teckenspråksartist

I höstas fyllde Östervångsskolan 150 år. På grund av pandemin hålls jubileumsfesten i år och firandet blir den 13 maj, dagen innan Teckenspråkets dag den 14 maj.
- Östervångsskolans 150-årsfirande blir ett sätt för våra elever och vår personal att fira kampen för teckenspråket och fira kampen för barn som är döva eller har en hörselnedsättning och deras rätt till en likvärdig skolgång, säger rektorn Ann Holmström.
Östervångsskolan invigdes år 1871 men det dröjde ända till den 14 maj 1981 innan Sveriges riksdag erkände svenskt teckenspråk som ett språk och som dövas förstaspråk. Den 14 maj har sedan dess firats som Teckenspråkets dag.
- Eleverna på Östervångsskolan blir tvåspråkiga, de får undervisning på de två språken svenskt teckenspråk och skriven svenska. Vi är stolta över vår 150-åriga skola där elever kan kommunicera med varandra på lika villkor, fortsätter Ann Holmström.
Program under jubileumsfesten 13 maj
- Kl. 11.30-12.30 Jubileumslunch för personal och elever
- Kl. 12.40-13.50 Underhållning med lärare, elever och Jamila Ouahid, en känd teckenspråksartist bland annat från Melodifestivalen. Fem hedersutmärkelser kommer delas ut till tidigare personal och elever som betytt eller betyder mycket för Östervångsskolan och Östervångsskolans elever.
- Kl. 14.00-14.30 Fika
Möjlighet finns att intervjua personal och elev och fota de intervjuade. Vi är dock restriktiva med foton på elever och personal under jubileumsfesten.
Läs mer om 150 års firandet av Östervångsskolan.
Mer information:
Petra Eklund, petra.eklund@spsm.se SMS 0705-86 57 57
Nyckelord
Bilder

Om
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.
Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Bättre kunskaper och arbetssätt kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar15.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Personalen på förskolor, fritidshem och grundskolor behöver veta mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Nu lanserar SPSM ett omarbetat studiepaket för personal som jobbar med barn och elever med adhd eller autism.
Nytt studiepaket om digitala verktyg och AKK för grundsärskolan och gymnasiesärskolan6.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Digitala verktyg och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan vara ett viktigt stöd i skolans arbete för att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning goda förutsättningar att kommunicera och utvecklas i sin kunskap. I ett nytt studiepaket från Specialpedagogiska skolmyndigheten får grund- och gymnasiesärskolan konkret och användbar kunskap om hur man kan arbeta.
Skolverket och SPSM flyttar ihop i Luleå21.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger ett gemensamt kontor i Luleå idag. Etableringen skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
Det här behövs för att fritids ska fungera för alla16.11.2022 10:16:06 CET | Pressmeddelande
I nya skrifter från SPSM har tre forskare tittat på vad som krävs för att fritidshemmens verksamhet ska fungera för alla barn.
Nytt studiepaket från SPSM sätter fokus på utveckling och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning21.9.2022 09:14:22 CEST | Pressmeddelande
Att kunna uttrycka sig, visa vad man vill och behöver är grundläggande behov för varje människa. Nu släpper Specialpedagogiska skolmyndigheten ett studiepaket om undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning som är på en tidig utvecklingsnivå. Fokus är elevernas rätt att lära sig och bli så självständiga som möjligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum