PRESSINBJUDAN: Utdelning av Polhemspriset 2019

Media välkomnas att närvara den 6 november när Polhemspriset, Sveriges äldsta och finaste tekniska utmärkelse, delas ut till forskartrion bakom den unika hjälmteknologin MIPS.

Sveriges äldsta och finaste tekniska utmärkelse instiftades 1876 till minne av uppfinnaren Christopher Polhem. Priset delas ut för teknisk innovation på hög nivå eller genialisk lösning av ett tekniskt problem. Pristagare belönas med 250 000 kronor och Polhemsmedaljen.

Peter Halldin, Hans von Holst och Svein Kleiven mottar den 6 november årets Polhemspris vid en prisceremoni i Stockholm.

Ledande företrädare inom näringsliv, politik, akademi samt framstående ingenjörer och opinionsbildare inom teknik och innovation kommer att vara på plats.

VAR? Clarion Hotel Stockholm, Ringvägen 98

NÄR? Onsdagen den 6 november kl.18.00-21.30 (priset delas ut vid ca 22.00)

ANMÄLAN? Görs till Sveriges Ingenjörers pressekreterare Alexander Orlinge via alexander.orlinge@sverigesingenjorer.se / 08-33 74 29
Obligatorisk föranmälan, senast onsdagen den 6 november kl. 12.00

Om Polhemspriset

Polhemspriset är Sveriges äldsta tekniska utmärkelse och förvaltas av Sveriges Ingenjörer. Priset instiftades 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem. Det utdelas för teknisk innovation på hög nivå eller för genialisk lösning av ett tekniskt problem. Innovationen ska finnas tillgänglig på den öppna marknaden och vara konkurrenskraftig. Den ska även vara uthålligt miljövänlig.

Pristagare belönas med 250 000 kronor och Polhemsmedaljen

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 153 000 medlemmar är det största