Pressinbjudan: Vilka förutsättningar finns för miljöjournalistiken i norra Sverige och resten av Barentsregionen?

Barentsregionen sträcker sig över norra Sverige, Norge, Finland och nordvästra Ryssland. Här finns goda förutsättningar för storföretag att investera i naturtillgångar som skog, malm och olja. Men vilka förutsättningar finns det för miljöjournalistiken att granska dessa storföretag, miljörisker och korruption i en tid när hot, hat och påtryckningar mot miljöjournalister ökar? Det diskuteras den 16 juni under ett seminarium som arrangeras av Naturskyddsföreningen och Sveriges Natur, i samband med att Reportrar utan gränser släpper en ny rapport. Välkomna!

Till områdena kring Barents hav lockas storföretag i jakt på naturtillgångar som skog, malm och olja. Här fyller miljöjournalistiken en viktig funktion genom att rapportera och belysa om de miljörisker som tillkommer vid affärsverksamheterna, exempelvis gruvprojekt och oljeraffinaderier.

I en ny rapport av Reportrar utan gränser, ”Hur mår miljöjournalistiken? Utmaningar och förutsättningar i Barentsregionen”, lyfts vilka utmaningar som finns för miljöjournalistiken i området:

• Företag som verkar i känsliga naturområden försöker mörka information med hänvisning till affärshemligheter – och ängsliga myndigheter går dem till mötes.

• Politiska påtryckningar förekommer – även i Sverige, Norge och Finland.

• Rysslands invasion av Ukraina har strypt pressfriheten på hemmaplan – och kraftigt försvårat möjligheten till internationellt journalistiskt samarbete.

Men rapporten visar också att det finns goda möjligheter att stärka miljö- och klimatjournalistiken. Det kan exempelvis göras genom gränsöverskridande journalistiska samarbeten, för att lättare kunna granska de företag som redan rör sig över landsgränserna.

Vilka förutsättningar, utmaningar och möjligheter som finns för miljö- och klimatjournalistiken i Barentsregionen kommer att diskuteras under ett seminarium som arrangeras i samband med rapportsläppet, som även utgörs av en filmvisning.

Seminariet arrangeras i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och tidningen Sveriges Natur. Rapporten är framtagen av Reportrar utan gränser och finansierad med stöd av Svea Green Foundation.

Varmt välkomna att delta!

Anmälan: Ingen anmälan krävs

Plats: Naturskyddsföreningen, Åsögatan 115, 2 trappor, Stockholm

Digitalt: Seminariet kommer att spelas in och läggas upp på Naturskyddsföreningens YouTube-kanal i efterhand. Det kommer även att läggas upp på Reportrar utan gränsers YouTube-kanal

Datum: 16 juni

Tid: 8.30-9.30 (frukostfika serveras från 8.15)

Medverkande:

Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen

Ivar Andersen, rapportförfattare och utrikesredaktör på Arbetet Global

Tim Andersson Rask, ordförande för Barents Press Sverige

Lisa Röstlund, granskade reporter på Dagens Nyheter

Moderator: Erik Halkjaer, chefredaktör för Sveriges Natur och ordförande för Reportrar utan gränser Sverige

Naturskyddsföreningen på plats vid FN:s havskonferens23.6.2022 13:34:18 CEST | Pressmeddelande

Inför FN:s havskonferens i Lissabon 27 juni – 1 juli, som Naturskyddsföreningen närvarar på, kräver föreningen att mer görs för att uppnå de globala havsmiljömålen, inte minst målet om ett hållbart fiske. Sverige måste prioritera en omställning av fisket och främja utvecklingen av ett skonsamt, småskaligt fiske i Sverige, EU och resten av världen. Det kräver Naturskyddsföreningen i ett öppet brev till regeringen, som undertecknats av över 15 000 privatpersoner.

Naturskyddsföreningen besviken på Miljöprövningsutredningen15.6.2022 14:21:57 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att miljöprövningen i Sverige inte behöver förenklas för att gynna den gröna omställningen. Men det stora problemet med evighetstillstånd för miljöfarlig verksamhet är inte löst. Naturskyddsföreningen är mycket besviken på Miljöprövningsutredningens förslag att gamla tillstånd ska omprövas först efter 40 år och att nya tillstånd som huvudregel inte ska tidsbegränsas. Och förslaget om ”Lex Cementa”, eller giltighetsförlängning som utredningen kallar det, är enligt föreningen ett starkt hot mot miljön.