Pressträff med anledning av förhandlingar mellan Kommunal samt SKR och Sobona

Tid:                   Tisdagen den 3 november, kl 10.00.

Plats:                SKR/Sobona, Hornsgatan 20, Stockholm.

Föranmälan krävs och görs till press@skr.se eller 08-452 71 01. Presslegitimation krävs.

Max två personer från varje redaktion kan närvara och vi ber samtliga hålla avstånd och inte närvara vid minsta symptom. Antalet deltagande kan komma att begränsas med tanke på coronapandemin och de allmänna råd som gäller i Stockholms län.

Pressträffen webbsänds på länken nedan och frågor kan ställas i chatten. Logga in enligt nedan.

Välkommen!

Teknisk information om webbsändningen:

• Vi rekommenderar att du använder webbläsarna Chrome, Fire Fox eller Safari samt att du är uppkopplad på nätet via fast (LAN) uppkoppling för att minimera störningar.
  • Sändningen har en naturlig fördröjning på cirka 10-40 sekunder beroende på din uppkopplingshastighet.
  • Registrera dig före/under sändning för att ställa frågor i chatten.
  • Sätt muspekaren i chattrutan, ”klicka” och följ därefter de instruktioner som ges.
  • På grund av GDPR måste du logga in på nytt i chatten om du uppdaterar webbsidan eller tappar uppkoppling.

Tekniska frågor: www.studion@skr.se

Kommunal förhandlar om avskaffat karensavdrag2.10.2020 06:43:46 CESTPressmeddelande

Coronakrisen har blixtbelyst det Kommunal sagt länge. Medlemmarnas yrkesskicklighet är avgörande för att hela Sverige ska fungera. Idag överlämnar Kommunal sina reviderade krav till Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) inför förhandlingarna om arbetsmarknadens största avtal. - Vi kommer att köra stenhårt. Medlemmarna i Kommunal är yrkesskickliga samhällsbärare. Våra krav är inte bara högst rimliga, de är också helt nödvändiga, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin. Kommunals avtalsyrkanden är tydliga. Högre lön för alla medlemmar och en särskild satsning på yrkesutbildade inom välfärden. Arbetstiderna måste bli mer hållbara, och arbetstiden för nattarbetare ska förkortas. Dessutom kräver Kommunal retroaktiva löner och att karensavdraget avskaffas för samtliga medlemmar inom avtalsområdet. - Karensen är ett otyg på svensk arbetsmarknad. Ingen ska tvingas gå till jobbet trots sjukdom – eller straffas ekonomiskt för att man tar sitt ansvar och stannar hemma. Nu finns möjlighete