Pressträffar och visningar på Tylösandsseminariet

Tisdag 3/9 kl 10:00 startar Tylösandsseminariet 2019. Under två dagar kommer trafiksäkerheten i Sverige att diskuteras på bred front. Årets tema är "Resultat, tack!" Från ord till handling." Under de två dagarna kommer ett flertal pressträffar och visningar att hållas.

Tylösandsseminariet är ett trafiksäkerhetsseminarium som arrangerats av MHF varje år sedan 1957. Under dessa år har seminariet utvecklats till att bli en självklar del av Sveriges trafiksäkerhetsarbete. Tylösandsseminariet vänder sig till dig som berörs av trafiksäkerhetsfrågor. Målet är att ge dig som är verksam inom detta område ny inspiration och mer fakta för att göra vägtrafiken människovänligare.

Tylösandsseminariet erbjuder en attraktiv mötesplats för kunskapsinhämtning, erfarenhetsutbyte och dialog för alla inom trafiksäkerhetsområdet. Konferensen är ett nav som vidareutvecklar och formar svensk trafiksäkerhet genom att välkomna och samla alla aktörer, både företag, myndigheter och frivilligorganisationer.

Årets tema är: Resultat, tack – Från ord till handling

Dödssiffrorna i trafiken för 2018 var tyvärr högre än året innan. Hur vänder vi det? Vad var det som gick fel? Vad kan vi påverka? Teknik, beteende och samarbete, hur ska vi nå trafiksäkerhetsmålen?

Den som kommer till Tylösand får vara med i den processen.

Under de två dagarna kommer ett flertal pressträffar och visningar att hållas.

Pressträffar och visningar:

Tisdag 3/9 kl 09:10-09:40

Hur fort kör taxibolagen egentligen?

VTI, Trafikverket, Polisen och Transportstyrelsen presenterar VTI:s senaste studie om taxibolagens hastighetsefterlevnad.

Tid: Tisdag 3 september klockan 09:10-09:40

Plats: Tylösandseminariets pressrum, Hotel Tylösand, Tylöhusvägen 28, Halmstad

Medverkande: Anna Vadeby, VTI, Maria Krafft, Trafikverket, Göran Bolinder, Polisen, Mikael Kyller, Transportstyrelsen.

Tisdag 3/9 kl 12:15

Pressträff med Jonas Bjelfvenstam

Pressträff med Jonas Bjelfvenstam, Generaldirektör för Transportstyrelsen.

Efter Generaldirektörens medverkan i Tylösandsseminariet kan pressen ställa frågor.

Plats: Tylösandseminariets pressrum

Tisdag 3/9 kl 13:00

Hur säker är bilen?

Folksam presenterar rapporten ”Hur säker är bilen?” – en rankning av krocksäkerheten i bilar. Folksam presenterar den artonde upplagan av ”Hur säker är bilen?” – rapporten där 326 bilmodellers krocksäkerhet rankas utifrån verkliga olyckor.

OBS! Pressträffen direktsänds även på: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/filmer/

Folksams rankning bygger på utfallet av 202 300 bilolyckor. Olyckorna har inträffat i Sverige mellan 1994–2018, och har registrerats och analyserats av Folksams trafiksäkerhetsforskare.

Folksams forskningschef Anders Kullgren redogör bland annat för:

Vilka är de säkraste bilarna och vilka placerade sig i topp?

Vilken säkerhetsutveckling har skett och vad kan vi förvänta oss framöver?

Tid: Tisdag 3 september, klockan 13.00

Plats: Konferensrum O’Neill, Hotel Tylösand, Halmstad

Nyhet utomhus:

Visning av mobil automatisk nykterhetskontroll - Buss med möjlighet att snabbt göra många nykterhetskontroller ute på vägarna.

_________________________________________

Förutom de planerade pressträffarna erbjuder Tylösandsseminariet en avspänd miljö där beslutsfatttare, forskare och påverkare inom svensk trafiksäkerhet samlas med många tillfällen till samtal.

För mediaackreditering: Micke Valier, pressansvarig 0765-48 97 20, info@mhf.se

Ta paus i sommar: Trafiksäkerhetskampanj28.6.2019 14:25:10 CESTPressmeddelande

MHF:s stora sommarkampanj firar 20 år. Trafiknykterhetsorganisationen MHF uppmuntrar förare att ta regelbundna pauser under resan och informerar om säkerhet i trafiken. Enligt statistik från Transportstyrelsen sker fler trafikolyckor under sommaren än under någon annan period. Därför träffar du mellan maj och september hundratals funktionärer från MHF på många större rastplatser längs med huvudleder runt om i Sverige. Här kan du ställa frågor, få tips och diskutera problem och möjligheter i trafiken. Målet är en skön och trygg resa samt ökad trafiksäkerhet. Med hjälp av Trafikverket som äger de flesta rastplatserna, kan vi på MHF bidra till en säkrare trafik.