Prisras på sista minuten-resor på grund av värmeböljan

På grund av rekordhög efterfrågan, en svag krona och höga bränslepriser så har det hittills varit en dyr affär att åka på utlandsresa i år. De senaste två veckorna så har det dock skett ett trendbrott, och priserna på sista minuten-resor till klassiska sommardestinationer runt Medelhavet har rasat med uppemot 31 procent. Just nu går det att få en hel veckas semesterresa med direktflyg och mellanklasshotell till bland annat Grekland, Turkiet och Bulgarien för under 3 000 kronor per person.

- Efter en lång tid av höga priser så ser vi att priset på både sista minuten-resor och sensommarresor har gått ner markant de senaste veckorna. Plötsligt finns det ett stort utbud av prisvärda resor till spännande destinationer, och vi har många kunder i våra butiker och på vår hemsida som tidigare under året avstått från att boka sommarresa men som nu kommit tillbaka för att i stället fynda en billig sista minuten, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket.

Det är det varma vädret som står bakom prissänkningarna. När allt fler svenskar börjar fundera på att tillbringa semestern hemma i Sverige och efterfrågan på sommarresor viker så måste resebolagen sänka priserna för att fylla de osålda flygstolarna. Detta skapar ett guldläge för de som inte bara vill åka på sommarresa för att hitta till varmare väder utan även för att få miljöombyte och verkligen kunna koppla bort på semestern, samt de som vill gardera sig mot kallare temperaturer hemma i Sverige med en vecka utomlands.

- Vi rekommenderar alla som är sugna på en sommarresa att slå till nu. Genom att vara flexibel i avresedatum och destination kan man hitta resor till riktigt förmånliga priser. Det är ett perfekt tillfälle att utforska nya platser eller återvända till favoritdestinationer utan att spräcka semesterbudgeten, säger Vincent Goodbrand.

Exempel på de billigaste sista minuten-resorna just nu:

Destination

Malmö

06 jul – 13 jul

****

Källa: Prisexempel hämtade den 19/6 från www.ticket.se/sista-minuten och avser flyg och boende i del av dubbelrum.

Ökat resande under lågsäsong – svenskarna blickar bortom sommarresorna13.5.2024 10:23:16 CEST | Pressmeddelande

Reslusten är hög bland svenskarna och 55 procent uppger att de kommer resa utomlands på semester i år, jämfört med de 48 procent som gjorde en utlandsresa förra året. I år är det dock 38 procent som tänker förlägga semesterresan under sommaren, jämfört med 43 procent förra året och 56 procent innan pandemin, enligt resebyrån Tickets senaste SIFO-undersökning. Detta tyder på ett ökat resande utanför högsäsong, och visar på en pågående trend att i större grad sprida ut resandet över året.

Riksbankens räntebesked – startskott för ökat resande8.5.2024 09:53:29 CEST | Pressmeddelande

Det ekonomiska läget har styrt resmönstret och haft inverkan på svenskarnas resebeteenden de senaste åren. I och med dagens besked om räntesänkning från Riksbanken öppnas dörren för ökat resande då mer än en tredjedel av svenskarna uppger att de höjda boräntorna påverkat deras semesterresande och 43 procent svarar att en förändrad ekonomi skulle få dem att göra fler utlandsresor under 2024, enligt resebyrån Tickets senaste SIFO-undersökning.

Få försmak på sommaren utan trängsel – här hittar du de autentiska spanska pärlorna2.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spanien har under de senaste åren varit ohotad etta som favoritdestination bland svenskar – och så även 2024. Siffror från resebyrån Tickets SIFO-undersökning visar på att allra flest (15 procent) väljer Spanien som det land de helst vill besöka 2024. Resmål som Mallorca, Malaga och Gran Canaria är klassiker som är populära år efter år. Om man vill besöka mer outforskade resmål är Estepona, Cadiz och San Sebastian guldkorn att upptäcka