Produktionsstart för eldrivna Audi Q4 e-tron

Audi går tillbaka till sina rötter. Produktionen av Audi Q4 e-tron har nu startat i Zwickau, själva födelseorten för det tyska märket. Modellen är Audis första helt eldrivna suv som tillverkas i Tyskland och det sker CO2-neutralt redan från början. Audi Q4 e-tron byggs på Volkswagen-koncernens modulära elbilsplattform (MEB), en mångsidig och flexibel arkitektur som är utvecklad för en mängd eldrivna modeller med stora synergier.

Produktionsstart för Audi Q4 e-tron i Zwickau
  • Audi Q4 e-tron tillverkas i tyska Zwickau där Audi-märket grundades.
  • MEB-plattformen skapar synergier och stora utrymmesfördelar
  • CO2-neutral produktion även i Zwickau
  • Elbilsoffensiv med 20 helt eldrivna modeller till 2025
  • Elbilsproduktion i Ingolstadt under 2022

Vid flermärkesanläggningen i Zwickau kommer Audi Q4 e-tron rulla av samma produktionslina som Volkswagen ID.4. Här tillverkas den kompakta elbilen som, tack vare MEB-arkitekturen, erbjuder utrymmen som i en betydligt större bil. Vid sidan av sina kollegor från Volkswagen har över hundra Audi-experter förberett produktionsstarten – alltifrån produktionsplanering till kvalitetssäkring och teknisk utveckling. Pressverktygen för att tillverka karossdelar kommer från Audis egen verktygstillverkning. Med sin uttrycksfulla design bjuder Audi Q4 e-tron på stora utmaningar när det kommer till precision och perfektion i karossen. Audis verktygsmakare från Ingolstadt och Neckarsulm var därför involverade redan från de första utvecklingsstegen. Processen för att testa pressverktygen, som väger många ton, genomfördes även i Audis egna anläggningar.

Peter Kössler, chef för Produktion- och Logistik i AUDI AG:s ledningsgrupp: “Samarbetet mellan märkena i Zwickau visar än en gång på den stora potentialen för synergier inom Volkswagen-koncernen. Produktionsstarten för Audi Q4 e-tron kan tillskrivas det fantastiska teamarbetet mellan Volkswagen- och Audi-kollegor. Vår kompakta eldrivna SUV är utan tvekan en sann Audi som kommer övertyga våra kunder med sin höga kvalitet och användbarhet i vardagen.”

Produktionsort med anor

Zwickau och märket Audi har en lång gemensam tradition. Redan 1909 etablerades Audi här i samband med att märket föddes. Idag har Volkswagen-fabriken omvandlats till att enbart tillverka helt eldrivna modeller och är nu en integrerad del i koncernens elbilsoffensiv.

Elbilsoffensiv som accelererar

Audi Q4 e-tron kommer att ha världspremiär i mitten av april och lanseras i Europa i sommar. Audis elbilsoffensiv fortsätter därmed att accelerera. Fram till 2025 planerar Audi att lansera mer än 20 helt heldrivna modeller och samtidigt bredda programmet med laddhybrider. De två Audi-anläggningarna i Ingolstadt och Neckarsulm kommer också att ställas om för att tillverka helt eldrivna modeller.  Redan under 2022 rullar den första elbilen av monteringslinan i Ingolstadt. Modellen bygger på den nya PPE-plattformen (Premium Platform Electric) som Audi utvecklat tillsammans med Porsche.

Audi Q4 e-tron lanseras i det växande segmentet av kompakta suvar. För Audi-kunder innebär den ett prismässigt attraktivt insteg till eldriven premiummobilitet. Den kompakta suven erbjuder inte bara interiört utrymme motsvarande en större modell, utan även en digital förarmiljö med tillvalet augmented-reality head-up display som banbrytande i sitt segment.

Klimatneutral produktion i Zwickau

Produktionen av Q4 e-tron är klimatneutral redan från start. Zwickau-anläggningen täcker hela energibehovet genom att använda 100% förnybar energi och ett högeffektiv kraftvärmeverk. Audi fortsätter även arbetet med att sänka CO-utsläppen i hela värdekedjan. När Audi Q4 e-tron når slutet av livscykeln kommer batteriet att återanvändas i s.k. 2nd Life-koncept eller återvinnas för att användas som källa till råmaterial.

Produktionsstart för Audi Q4 e-tron i Zwickau

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Över 5000 nya snabbladdningspunkter till 2025. IONITY´s massiva expansion stärker Audis laddningstjänst.24.11.2021 09:39:01 CET | Pressmeddelande

En välutvecklad laddinfrastruktur är en grundförutsättning för eldrift. IONITY investerar därför ca 700 miljoner euro i ytterligare 5000 snabbladdningspunkter till 2025. Företaget, som är ett joint venture med Volkswagen-koncernen som delägare genom Porsche och Audi, etablerar därmed över 1000 nya snabbladdningsstationer med upp till 350 kW. Ett nytt flaggskeppskoncept från IONITY och “Plug & Charge” till Audi e-tron skall göra själva laddningstillfället ännu mer smidigt och bekvämt.

I första klass mot framtiden2.9.2021 23:06:09 CEST | Pressmeddelande

Under bilsalongen IAA 2021 i München visar Audi upp en privatjet för vägarna - Audi grandsphere concept. Liksom i ett förstaklassflyg kombinerar den 5,35 m långa grandsphere lyxkänslan i en privatjet med högsta komfort och en avancerad upplevelse ombord. Självkörande på nivå 4 ger den en helt ny frihet - interiören omvandlas då till en rymlig upplevelsesfär utan ratt, pedaler eller instrument. Framsätena blir en förstaklasslounge med maximalt med utrymme, fri sikt och tillgång till alla funktioner i ett heltäckande digitalt ekosystem.

Audi på väg mot klimatneutral mobilitet1.9.2021 10:29:15 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar tillverkningen av den sista nya förbränningsmodellen från Audi. Från 2026 kommer premiummärket enbart släppa helt eldrivna nya modeller på marknaden. Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer samtidigt att fasas ut fram till 2033. För att bli ledande leverantör av klimatneutral mobilitet optimerar Audi varje länk i värdekedjan och engagerar sig dessutom i utbyggnaden av förnybar energi. På temat “Hållbarhet” under Audis mediadagar inför bilsalongen IAA, presenterade företaget bland annat sin vision för klimatneutral tillverkning och visade hur hållbarhet implementeras i värdekedjan.

Vorsprung 2030: Audi ökar takten i omställningen26.8.2021 19:06:06 CEST | Pressmeddelande

Audi satsar på att bli hållbart, socialt och teknisk ledande till 2030. “Företagsstrategin ‘Vorsprung 2030’ säkerställer Audis handlingskraft för framtiden,” säger Markus Duesmann, CEO för AUDI AG. Förändringstakten i vårt samhälle ökar snabbt. Vi ökar därför takten på vår egen omställning.” För några veckor sedan annonserade Audi att företagets nya modeller från och med 2026 kommer att vara helt eldrivna. Produktionen av förbränningsmotorer fasas gradvis ut fram till 2033. Det tydliga beslutet är resultatet av en intensiv strategiprocess med ambitionen att fortsätta växa med lönsamhet.