Produktionsstart för eldrivna Audi Q4 e-tron

Audi går tillbaka till sina rötter. Produktionen av Audi Q4 e-tron har nu startat i Zwickau, själva födelseorten för det tyska märket. Modellen är Audis första helt eldrivna suv som tillverkas i Tyskland och det sker CO2-neutralt redan från början. Audi Q4 e-tron byggs på Volkswagen-koncernens modulära elbilsplattform (MEB), en mångsidig och flexibel arkitektur som är utvecklad för en mängd eldrivna modeller med stora synergier.

Produktionsstart för Audi Q4 e-tron i Zwickau
  • Audi Q4 e-tron tillverkas i tyska Zwickau där Audi-märket grundades.
  • MEB-plattformen skapar synergier och stora utrymmesfördelar
  • CO2-neutral produktion även i Zwickau
  • Elbilsoffensiv med 20 helt eldrivna modeller till 2025
  • Elbilsproduktion i Ingolstadt under 2022

Vid flermärkesanläggningen i Zwickau kommer Audi Q4 e-tron rulla av samma produktionslina som Volkswagen ID.4. Här tillverkas den kompakta elbilen som, tack vare MEB-arkitekturen, erbjuder utrymmen som i en betydligt större bil. Vid sidan av sina kollegor från Volkswagen har över hundra Audi-experter förberett produktionsstarten – alltifrån produktionsplanering till kvalitetssäkring och teknisk utveckling. Pressverktygen för att tillverka karossdelar kommer från Audis egen verktygstillverkning. Med sin uttrycksfulla design bjuder Audi Q4 e-tron på stora utmaningar när det kommer till precision och perfektion i karossen. Audis verktygsmakare från Ingolstadt och Neckarsulm var därför involverade redan från de första utvecklingsstegen. Processen för att testa pressverktygen, som väger många ton, genomfördes även i Audis egna anläggningar.

Peter Kössler, chef för Produktion- och Logistik i AUDI AG:s ledningsgrupp: “Samarbetet mellan märkena i Zwickau visar än en gång på den stora potentialen för synergier inom Volkswagen-koncernen. Produktionsstarten för Audi Q4 e-tron kan tillskrivas det fantastiska teamarbetet mellan Volkswagen- och Audi-kollegor. Vår kompakta eldrivna SUV är utan tvekan en sann Audi som kommer övertyga våra kunder med sin höga kvalitet och användbarhet i vardagen.”

Produktionsort med anor

Zwickau och märket Audi har en lång gemensam tradition. Redan 1909 etablerades Audi här i samband med att märket föddes. Idag har Volkswagen-fabriken omvandlats till att enbart tillverka helt eldrivna modeller och är nu en integrerad del i koncernens elbilsoffensiv.

Elbilsoffensiv som accelererar

Audi Q4 e-tron kommer att ha världspremiär i mitten av april och lanseras i Europa i sommar. Audis elbilsoffensiv fortsätter därmed att accelerera. Fram till 2025 planerar Audi att lansera mer än 20 helt heldrivna modeller och samtidigt bredda programmet med laddhybrider. De två Audi-anläggningarna i Ingolstadt och Neckarsulm kommer också att ställas om för att tillverka helt eldrivna modeller.  Redan under 2022 rullar den första elbilen av monteringslinan i Ingolstadt. Modellen bygger på den nya PPE-plattformen (Premium Platform Electric) som Audi utvecklat tillsammans med Porsche.

Audi Q4 e-tron lanseras i det växande segmentet av kompakta suvar. För Audi-kunder innebär den ett prismässigt attraktivt insteg till eldriven premiummobilitet. Den kompakta suven erbjuder inte bara interiört utrymme motsvarande en större modell, utan även en digital förarmiljö med tillvalet augmented-reality head-up display som banbrytande i sitt segment.

Klimatneutral produktion i Zwickau

Produktionen av Q4 e-tron är klimatneutral redan från start. Zwickau-anläggningen täcker hela energibehovet genom att använda 100% förnybar energi och ett högeffektiv kraftvärmeverk. Audi fortsätter även arbetet med att sänka CO-utsläppen i hela värdekedjan. När Audi Q4 e-tron når slutet av livscykeln kommer batteriet att återanvändas i s.k. 2nd Life-koncept eller återvinnas för att användas som källa till råmaterial.

Produktionsstart för Audi Q4 e-tron i Zwickau

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.14.1.2022 19:12:43 CET | Pressmeddelande

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar12.1.2022 10:40:19 CET | Pressmeddelande

Trots den globala bristen på halvledare håller Audi ett högt tempo på vägen mot hållbar premiummobilitet. Under 2021 ökade leveranserna av helt eldrivna bilar med hela 57,5 procent jämfört med året innan. Audi mer än fördubblade dessutom sin produktportfölj med elbilar under det gångna året. Trots den utmanande situationen levererade Audi nästan samma totalvolym som året innan. 2021 registrerades 1.680.512 bilar, vilket var 0,7% färre än 2020. I USA överträffades fjolårsresultatet med 5 procent.

Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.9.1.2022 11:36:14 CET | Pressmeddelande

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era30.12.2021 18:06:30 CET | Pressmeddelande

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Världspremiär för Audi charging hub - ett unikt snabbladdningskoncept för städer17.12.2021 17:32:35 CET | Pressmeddelande

I takt med att antalet eldrivna bilar ökar, ökar även kraven på laddinfrastruktur. Audi öppnar nu sitt första laddningscenter i Nürnberg med ett koncept som är unikt i sitt slag. Den 23 december är det premiär för Audi charging hub. Den moderna snabbladdningsstationen med bokningsbara platser riktar sig bl.a. till elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma. Dessutom är Audi charging hub tänkt att avlasta vid framtida efterfrågetoppar vid laddning i stadsmiljö. Ett loungeområde ger dessutom en förstklassig laddningsupplevelse.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet17.12.2021 13:03:58 CET | Pressmeddelande

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.