Produktionsstart för eldrivna Audi Q4 e-tron

Audi går tillbaka till sina rötter. Produktionen av Audi Q4 e-tron har nu startat i Zwickau, själva födelseorten för det tyska märket. Modellen är Audis första helt eldrivna suv som tillverkas i Tyskland och det sker CO2-neutralt redan från början. Audi Q4 e-tron byggs på Volkswagen-koncernens modulära elbilsplattform (MEB), en mångsidig och flexibel arkitektur som är utvecklad för en mängd eldrivna modeller med stora synergier.

Produktionsstart för Audi Q4 e-tron i Zwickau
  • Audi Q4 e-tron tillverkas i tyska Zwickau där Audi-märket grundades.
  • MEB-plattformen skapar synergier och stora utrymmesfördelar
  • CO2-neutral produktion även i Zwickau
  • Elbilsoffensiv med 20 helt eldrivna modeller till 2025
  • Elbilsproduktion i Ingolstadt under 2022

Vid flermärkesanläggningen i Zwickau kommer Audi Q4 e-tron rulla av samma produktionslina som Volkswagen ID.4. Här tillverkas den kompakta elbilen som, tack vare MEB-arkitekturen, erbjuder utrymmen som i en betydligt större bil. Vid sidan av sina kollegor från Volkswagen har över hundra Audi-experter förberett produktionsstarten – alltifrån produktionsplanering till kvalitetssäkring och teknisk utveckling. Pressverktygen för att tillverka karossdelar kommer från Audis egen verktygstillverkning. Med sin uttrycksfulla design bjuder Audi Q4 e-tron på stora utmaningar när det kommer till precision och perfektion i karossen. Audis verktygsmakare från Ingolstadt och Neckarsulm var därför involverade redan från de första utvecklingsstegen. Processen för att testa pressverktygen, som väger många ton, genomfördes även i Audis egna anläggningar.

Peter Kössler, chef för Produktion- och Logistik i AUDI AG:s ledningsgrupp: “Samarbetet mellan märkena i Zwickau visar än en gång på den stora potentialen för synergier inom Volkswagen-koncernen. Produktionsstarten för Audi Q4 e-tron kan tillskrivas det fantastiska teamarbetet mellan Volkswagen- och Audi-kollegor. Vår kompakta eldrivna SUV är utan tvekan en sann Audi som kommer övertyga våra kunder med sin höga kvalitet och användbarhet i vardagen.”

Produktionsort med anor

Zwickau och märket Audi har en lång gemensam tradition. Redan 1909 etablerades Audi här i samband med att märket föddes. Idag har Volkswagen-fabriken omvandlats till att enbart tillverka helt eldrivna modeller och är nu en integrerad del i koncernens elbilsoffensiv.

Elbilsoffensiv som accelererar

Audi Q4 e-tron kommer att ha världspremiär i mitten av april och lanseras i Europa i sommar. Audis elbilsoffensiv fortsätter därmed att accelerera. Fram till 2025 planerar Audi att lansera mer än 20 helt heldrivna modeller och samtidigt bredda programmet med laddhybrider. De två Audi-anläggningarna i Ingolstadt och Neckarsulm kommer också att ställas om för att tillverka helt eldrivna modeller.  Redan under 2022 rullar den första elbilen av monteringslinan i Ingolstadt. Modellen bygger på den nya PPE-plattformen (Premium Platform Electric) som Audi utvecklat tillsammans med Porsche.

Audi Q4 e-tron lanseras i det växande segmentet av kompakta suvar. För Audi-kunder innebär den ett prismässigt attraktivt insteg till eldriven premiummobilitet. Den kompakta suven erbjuder inte bara interiört utrymme motsvarande en större modell, utan även en digital förarmiljö med tillvalet augmented-reality head-up display som banbrytande i sitt segment.

Klimatneutral produktion i Zwickau

Produktionen av Q4 e-tron är klimatneutral redan från start. Zwickau-anläggningen täcker hela energibehovet genom att använda 100% förnybar energi och ett högeffektiv kraftvärmeverk. Audi fortsätter även arbetet med att sänka CO-utsläppen i hela värdekedjan. När Audi Q4 e-tron når slutet av livscykeln kommer batteriet att återanvändas i s.k. 2nd Life-koncept eller återvinnas för att användas som källa till råmaterial.

Produktionsstart för Audi Q4 e-tron i Zwickau

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.

Precision i varje detalj i Audi Q4 e-tron: Emotionell design formad i metall30.3.2021 10:51:20 CEST | Pressmeddelande

Distinkta linjer, mjuka ytor och kraftfulla quattromarkörer – med Q4 e-tron tar Audi nästa steg i utvecklingen av elbilarnas formspråk. Linjerna från konceptbilen som visades 2019 kommer nu i serieproduktion i Audi Q4 e-tron. Ansvaret för att överföra designerns ide till produktion ligger hos Audis maskinkonstruktörer som överför den emotionella upplevelsen till metall. När pressverktyget utformas måste det leverera en precision på ned till en tusendels millimeter – maskinkonstruktionen spelar därför en avgörande roll i Audis höga kvalitetsstandard.

Audi trotsade coronapandemin med ett robust resultat för räkenskapsåret 202019.3.2021 14:00:17 CET | Pressmeddelande

Även under ett utmanande år som 2020 fortsatte Audi transformationen av företaget mot hållbar och uppkopplad premiummobilitet med full kraft. Pandemin resulterade i lägre leveranser och omsättning under det första halvåret. Tack vare ett starkt andra halvår och ett ännu starkare fjärde kvartal uppgick försäljningsintäkterna till totalt ca 50 miljarder euro under räkenskapsåret 2020. Rörelseresultatet före extraordinära poster var 2,7 miljarder euro och försäljningsmarginalen före extraordinära poster 5,5 procent. Nettokassaflödet fortsätter vara en styrka hos företaget med 4,6 miljarder euro och fortsatt kostnads- och investeringsfokus. Audi fortsätter sin konsekventa plan för e-mobilitet. Enbart under 2021 fördubblas antalet helt eldrivna modeller samtidigt som utbudet förstärks med ännu fler laddhybrider. Med förbehåll för utvecklingen av coronapandemin och leveranssituationen av halvledare ser Audi på 2021 med försiktigt optimism.

De första detaljerna om eldrivna Audi Q4 e-tron. Interiör med nya dimensioner.9.3.2021 09:29:55 CET | Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar upp interiören i kommande Audi Q4 e-tron. Tack vare den nya elbilsarkitekturen kommer den kompakta suven erbjuda en helt ny rymd som motsvarar betydligt större bilar. I förarmiljön möter flera nyheter: head-up display med augmented reality som sammanför den verkliga världen med den virtuella, en helt ny rattgeneration med touchreglage, säkerhetssäte med integrerad airbag samt praktiska förvaringsfack som rymmer ca 25 liter. Den luftiga och progressiva interiördesignen är resultatet av en ny teknisk era. Audi Q4 e-tron har världspremiär i mitten av april.