Nordax Bank

Psykologen: så kan du kontrollera impulsshoppandet

Dela

Har du också onlineshoppat mer under pandemin? Faktum är att impulsköpen är vanliga hos svenskarna – en av fem svenskar (19 procent) impulsshoppar online varje månad, och en av fyra (26 procent) har någon gång glömt vad de klickat hem, visar en ny undersökning från Novus på uppdrag av Nordax Bank. Men det finns knep för att shoppa smartare.

Nyligen lanserade Nordax Bank en plugin som tvingar den shoppingsugne att ta en paus innan hen kan genomföra ett köp, ett sätt att hjälpa konsumenter att tänka till en extra gång innan man klickar på köp. För det är onekligen svårt att hålla sig ifrån att klicka hem en eller två eller tre extra prylar vid utcheckningen, och det har sina förklaringar. Legitimerade psykologen David Waskuri menar att det handlar om psykologiska impulser som kan vara svårare än man tror att kontrollera - men det finns knep.

"Även om det kan verka dumt är det inte så konstigt att vi beter oss på det här sättet, att shoppa fina saker triggar det kortsiktiga belöningssystemet. Eftersom vi i stunden vill ha belöning som är lättillgänglig blir vi experter på att övertyga oss själva om att det här är något vi behöver. Vi lyckas även med att sätta skygglappar för alla rationella argument som talar emot, såsom om man egentligen har råd, plats eller behov av det där köpet", säger David Waskuri, leg. psykolog vid Sveaspykologerna. 

Förutom att använda en plugin som pausar ditt köp finns det även psykologiska verktyg som kan göra dig till en smartare konsument, menar David: 

Lista triggers
Lista vad som är trigger-situationer för dig, exempelvis reor. Om du är förberedd kan du också hantera suget. Vid impulser kan du påminna dig om de negativa konsekvenserna: hur det påverkar din plånbok, att ruset av köpet säkerligen kommer avta, eller att du kan komma att ångra dig sen. Är det produkten du vill ha eller kicken? 

Suget avtar
Se till att ha en handlingsplan för när du känner impulsen att klicka på köp. Påminn dig om de negativa konsekvenserna och ta till en ny handling - till exempel genom att gå därifrån, ringa en vän och berätta om impulsen. Vad du än gör, agera inte på suget, det avtar över tid. 

Gör en shopping-planering
Skriv vad du faktiskt ska handla kommande månad - låt det styra dig istället för impulserna. Handla endast det som du har planerat för. Om du får en impul, vänta ett par dagar och se om du fortfarande känner att du vill handla den prylen. På så sätt kommer du kunna se skillnad på vad du faktiskt behöver och vad som bara var en ren impulshandling. Planering är motsatsen till impulser. Impulser utgår från våra känslor, men när det kommer till den egna ekonomin är bra att låta den rationella sidan styra, vilket en planering bidrar till. 

Gör en budget 
Gör en budget för hur mycket du egentligen har råd att handla för per månad. Det är ytterligare ett sätt att låta den rationella sidan styra och tydliggöra för dig själv hur du ska agera med din plånbok. 

Hitta andra aktiviteter
Shoppar du för att du har tråkigt? Finns det någon annan aktivitet du istället skulle kunna lägga den tiden på? Exempelvis nya fritidsintressen eller socialt umgänge. Shoppingen kan bli en vana som du fyller tiden med men som egentligen skulle kunna fyllas med annat. Bestäm en annan aktivitet du ska göra varje gång du känner ett sug efter att shoppa. 

Nordax Smoothie Shopping-plugin: https://www.nordax.se/smoothie

Om undersökningen: 
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Nordax Bank, via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Totalt gjordes 1000 intervjuer med allmänheten. Undersökningen genomfördes under 28 maj – 2 juni 2021 och hade en deltagarfrekvens på 54 procent. 

Kontakter

Sara Wikberg, presskontakt
sara@wikbergfrisk.se
073-312 89 77

Bilder

Om

Nordax Bank
Nordax Bank



Nordax är en ledande nordisk specialistbank som erbjuder konkurrenskraftig in- och utlåning till cirka 190.000 privatkunder i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Vi har cirka 230 anställda och genom vår centraliserade affärsmodell bedrivs hela verksamheten från kontoret i Stockholm. Nordax grundades 2003 och sedan dess har vi växt och format en organisation baserad på stort kunnande och engagemang. Sedan januari 2019 är Svensk Hypotekspension en del av Nordaxkoncernen.