Ahum

Psykologens tips: Så hanterar du social ångest på jobbet

Dela

Många upplever att det är ansträngande att återvända till arbetsplatsen igen. När vardagen återgått till det normala är det inte ovanligt att kämpa med social oro och ångest. Därför har Ellen Risto, legitimerad psykolog på Ahum, samlat sina bästa tips på vad man själv kan göra för att hantera social ångest.

Efter två år av hemmakontor är det många som har gått tillbaka till de gamla vanliga rutinerna igen. För vissa är det en lättnad att vara tillbaka, men för andra kan återgången väcka både oro och ångest. 

– Det är helt normalt att känna att det är jobbigt att vara tillbaka bland kollegorna igen. Men får du ofta ångestkänslor och undviker sociala situationer med kollegor eller utanför jobbet, då finns det en risk att det rör sig om social ångest, säger Ellen Risto, legitimerad psykolog på Ahum.

Cirka 13 procent av befolkningen beräknas lida av social ångest någon gång under sin livstid, vilket gör det till den vanligaste ångestproblematiken.

– Typiska symptom på social ångest är att hjärtat börjar slå, svetten börjar rinna och andningen ökar i tempo, fortsätter Ellen Risto.

Social ångest kan delas upp i två kategorier, generell och specifik social ångest. Generell social ångest är kopplat till flera olika sociala situationer medan specifik social ångest är kopplat till en social situation, ofta innefattande prestation.

– Personer med social ångest känner ofta rädsla av tanken att prata inför en främling. Det bidrar till att mindre än hälften av de som drabbas söker hjälp för sina problem. Men social ångest går inte över av sig själv, säger Ellen Risto.

Man kan behandla social ångest med KBT (kognitiv beteendeterapi) och psykodynamisk terapi. KBT är en terapiform som går ut på att förändra tankar, känslor och beteenden. Under behandlingen får man ofta uppgifter och övningar som man sedan ska utföra på egen hand. Psykodynamisk terapi är en terapiform med målet att man ska få bättre självinsikt, ökad självkännedom samt förmågan att själv kunna lösa inre konflikter som eventuellt kommer att uppstå i framtiden.

Psykologens fyra tips på hur du kan hantera social ångest

  1. Motion, avslappning och sömn. När vi motionerar frigörs hormoner i kroppen som fungerar stämningshöjande och när vi sover återhämtar sig våra kroppar och bearbetar alla intryck vi samlat på oss under dagen. Har du svårt att sova är det bra att testa olika andningsövningar för att slappna av och lättare hantera din oro.
  2. Försök att utmana dig själv att stanna kvar i de svåra situationerna. Utmana dig själv att vara i stunden fullt ut. Håll ögonkontakt, spegla vad den andra säger och prata i vanlig takt. 
  3. Identifiera det du är rädd för och vad du gör för att undvika det du är rädd för. Fundera hur du skulle vilja hantera liknande situationer.
  4. Prata med någon. För att lyckas förändra ditt beteende kan du behöva både hjälp och stöd från någon du litar på.

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Ahum brinner för allas rätt att må bra och prestera bra, både hemma och på jobbet. Med mer än 140 anslutna terapeuter och digitala verktyg kan de ge rätt stöd till alla. Till både anställda och privatpersoner. När det behövs. Om det behövs.

Följ Ahum

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ahum

Stressfria dagen: Stressignaler att ta på allvar25.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lördagen den 28 maj uppmärksammas stressfria dagen. Den finns för att belysa de negativa effekter som stressen har och hur vi kan förebygga detta. Stress ingår i livet och är något som alla upplever. Men när påfrestningarna blir större än vad vi tycks klara kan det i sin tur leda till utmattning. Ellen Risto, legitimerad psykolog på Ahum har samlat några exempel på stressignaler som man bör ta på allvar.

Var fjärde svensk missnöjd med arbetsgivarens insatser mot psykisk ohälsa10.5.2022 09:15:00 CEST | Pressmeddelande

25 procent. Så många svenskar skrotar arbetsgivares insatser mot psykisk ohälsa och stress. Det visar en färsk undersökning från Kantar Sifo. Mest missnöjda är de som arbetar med transporter, logistik, lager- och postverksamhet. "Arbetsgivares bristande insatser är ett stort problem och det behövs krafttag för att stävja trenden med ökade sjukskrivningar" säger Allireza Aromäki Ghahremani, vd på Ahum.

Pinchos erbjuder medarbetarna terapi – vill vara förebilder i restaurangbranschen14.4.2022 11:02:21 CEST | Pressmeddelande

Psykisk ohälsa står för en stor del av sjukfrånvaron på arbetsplatserna runt om i landet och restaurangbranschen är inte ett undantag. Restaurangkedjan Pinchos har därför beslutat att erbjuda sina anställda fri tillgång till terapi och inleder ett samarbete psykologtjänsten Ahum. "Genom att erbjuda proaktivt stöd till våra medarbetare vill vi säkerställa att vi förhindrar sjukfall" säger Johanna Hagström, HR-chef på Pinchos.

Pinchos erbjuder medarbetarna terapi – vill vara förebilder i restaurangbranschen11.4.2022 13:40:02 CEST | Pressmeddelande

Psykisk ohälsa står för en stor del av sjukfrånvaron på arbetsplatserna runt om i landet och restaurangbranschen är inte ett undantag. Restaurangkedjan Pinchos har därför beslutat att erbjuda sina anställda fri tillgång till terapi och inleder ett samarbete psykologtjänsten Ahum. "Genom att erbjuda proaktivt stöd till våra medarbetare vill vi säkerställa att vi förhindrar sjukfall" säger Johanna Hagström, HR-chef på Pinchos.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum