Reduktionsplikten i praktiken utraderad 2024
– Branschen har inte haft så låg andel förnybart innehåll som föreslås vara tröskeln 2024 sedan 2011. Den nya kravnivån ligger under de tidigare marknadsnivåerna, därför är det osannolikt att inblandningen går ned så mycket. Någon egentlig plikt är det alltså inte längre tal om, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
När reduktionsplikten infördes 2018 var det mot ett löfte om att skatten på bensin och diesel skulle justeras ned om reduktionsplikten höjde drivmedelspriserna. Det beskrevs bland annat i regeringens promemoria att prisökningar till följd av ambitionshöjningen skulle motverkas genom justering av koldioxidskatten för att beakta en större andel biodrivmedel. Så blev det aldrig och bilisterna drabbades av stora kostnadsökningar.
– Hade man sänkt skatten hade nog ingen brytt sig om reduktionsplikten idag. Många bilister vill sänka sina utsläpp, men man kan inte lägga kostnaden enbart på enskilda hushåll, säger Carl-Erik Stjernvall.
Ett komplicerat läge väntar nu när det gäller arbetet med vägtrafikens utsläpp. Regeringen säger att Sveriges klimatmål ligger fast, samtidigt som den hittills mest betydande åtgärden nu slopas. Ska målen om utsläppsminskningar till 2030 nås, kommer det att krävas andra omfattande åtgärder, något som kan innebära nya pålagor på bilisterna.
Trafikverket bedömer i sitt värsta-scenario att skatterna på bränsle kan behöva höjas kraftigt så att drivmedel kostar 50 kronor litern 2030, i syfte att tvinga bilister att köra mindre bil. Samtidigt öppnar myndigheten i infrastrukturplaneringen för att inrätta trängselskatter och miljözoner var som helst som en metod att öka pålagorna för bilister, vilket bland annat beskrivs i Trafikanalys Rapport 2022:14 Förslag som leder till transportsektorns klimatomställning.
– Många andra sätt att få ned utsläppen kostar betydligt mer. Reduktionsplikten har gjort att det gått att sänka utsläppen med bilar som redan rullar på vägarna. Det innebär mycket högre kostnader att fasa ut fungerande bilar i förtid och byta dem till elbilar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Färre väljer ny bil, så köper du begagnat tryggt29.5.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Färre köper ny bil när ekonomin viker nedåt. Att köpa begagnad bil kan i många fall vara ett billigare alternativ, men kan också medföra massor av oförutsedda utgifter. Oavsett om du köper från en firma eller en privatperson finns det en hel del att tänka på för att göra ett så tryggt köp som möjligt.
Färre köper och privatleasar ny bil26.5.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
När konjunkturen vänder nedåt påverkas inte minst sällanköpen av dyra varor som nya bilar. På bilmarknaden är det tydligt att hushållen gjort omprioriteringar och försäljningsminskningen förklaras främst av färre privata kunder. Den största minskningen gäller privatleasingen av nya bilar, konstaterar Riksförbundet M Sverige som har sammanställt statistik från analysföretaget Vrooms månadsrapporter.
Kongressuttalande från M Sverige15.5.2023 13:02:00 CEST | Pressmeddelande
Vid Riksförbundet M Sveriges kongress 11 maj 2023 antogs följande uttalande:
Leasingbolag struntar i branschens goda seder11.5.2023 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Privatleasing har blivit mycket vanligt de senaste åren. Leasing anses av många konsumenter vara bekvämt och förknippat med stora fördelar, men problemen med privatleasing kan både bli krångliga och dyra. M Sverige kan nu visa* att finansbolagen höjer avgifterna utan förvarning, vilket strider mot branschens goda sed.
Varning för bränslesparande produkt utan effekt3.5.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Biltillbehör och bränsletillsatser med löfte om att spara på drivmedel har funnits lika länge som bilen. Förr kunde det vara en blyknapp som bilister lurades att slänga ner i bränsletanken, idag har tekniken blivit digital. Nu gör företag reklam för en enhet som ska fästas i bilens diagnosuttag, och som ska ge sänkt bränsleförbrukning med 30 procent. Fejk och bedrägeri givetvis, varnar Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum