Rekordresultat för Bonnier News
Läsarintäkterna växer med 3 procent, vilket är drivet av en fortsatt stark utveckling i den digitala prenumerationsaffären som växer med 21 procent. Annonsaffären utvecklas också starkt inom ett flertal områden, återhämtar sig från den utmanande annonssituationen som rådde under större delen av 2020, och växer med totalt 8 procent jämfört med föregående år drivet av digitala annonsintäkter. Coronapandemin har fortsatt negativ påverkan på event- och utbildningsaffären, men intäkterna återhämtar sig något och växer med 11 procent. Kostnaderna inom tryck och distribution minskar med 9 procent, vilket framförallt drivs av effektiviseringar i distributionsleden, intag av paketleveranser i tidningsdistributionen och minskade tryckta upplagor.
Under året genomförs ett antal strukturaffärer inom Bonnier News Local – och i april ökar norska Amedia sitt ägande till 20 procent i affärsområdet. I juli tillkännages ett strategiskt partnerskap mellan Bonnier News Local och Gota Media. Ambitionen är att tillsammans accelerera den digitala transformationen och skapa synergier som möjliggör investeringar i innehåll och kvalitativ lokal journalistik. Genom partnerskapet blir Bonnier News Local delägare i Gota Media och vice versa. Tillsammans med Gota Media förvärvas i juli tidningarna Skånska Dagbladet och Norra Skåne. I november förvärvas också Tranås-Posten.
Det nya affärsområdet Bonnier News Business bildas genom ett samgående mellan Di-gruppen och Bonnier B2B. Det nya affärsområdet blir den näst största affärsmediagruppen i Europa med en omsättning på cirka 2,4 miljarder SEK. Vi skapar också en gemensam organisation för Bonnier News läsarverksamhet. Målet för den nya organisationen är att dubbla de totala prenumerationsintäkterna på tio år och de digitala på tre år.
Under 2021 fortsätter vi ta viktiga steg i vårt hållbarhetsarbete. Inom fokusområdet ”Miljö- och resurseffektivitet” fördjupar vi våra klimatberäkningar så att vi nu räknar in utsläpp från hela värdekedjan i vårt klimatavtryck. Vi ansluter oss till det forskningsbaserade initiativet Science Based Targets och skriver därmed under på att halvera vårt klimatavtryck fram till 2030. Under 2021 fortsätter vi röra oss mot målet om att vara fossilfria i såväl våra distributionstransporter som vad gäller pool- och tjänstebilar till år 2025. Parallellt under året har vi också adresserat frågan om inkludering och mångfald på central nivå, bland annat genom en uppdaterad rekryterings- och mångfaldspolicy.
Nyckelord
Kontakter
Elsa FalkChief Communications Officer, Bonnier News
Tel:0706-007494elsa.falk@bonniernews.seBilder
Om
Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra över 100 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Ingvar Näslund återvänder som chefredaktör för Örnsköldsviks Allehanda26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News Local har utsett Ingvar Näslund till ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Örnsköldsviks Allehanda. Han ersätter Sandra Bygdén Shameh som aviserade sin avgång tidigare i våras. – Det blir en ynnest att tillsammans med redaktionen få möjlighet att fortsätta med det framgångsrika arbete som görs i dag, säger Ingvar Näslund.
Dubbla vinster till Bonnier News i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling15.4.2024 16:21:09 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News prenumerationspaketering +Allt har i WAN-IFRA’s prestigefyllda tävling Digital Media Awards Europe vunnit i kategorin Best Digital Subscription/Reader Revenue Project. Dessutom prisas Bonnier News annonssamarbete med Hjärt-Lungfonden med en vinst i kategorin Best Native Advertising Campaign.
Bonnier News lanserar podden Krimstad – kända kriminalfall från hela Sverige9.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag är det premiär för Bonnier News nya podcast Krimstad, som utifrån ett lokalt perspektiv berättar om några av de senaste årens mest uppmärksammade kriminalfall. Krimstad skapas av lokaltidningsreportrarna som var med och bevakade fallen. – I Krimstad kan vi förena kraften i den lokala närheten med möjligheten att sprida dessa historier till fler, säger Viktor Ahldén, producent i centrala poddteamet på Bonnier News.
Jan Helin får nyinrättad roll som Chief Product Officer på Bonnier News9.4.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Bonnier News fortsätter stärka sin satsning på produktutveckling med AI i fokus och utser Jan Helin till den nyinrättade rollen som Chief Product Officer (CPO). I hans frånvaro, under en period av sjukskrivning, tar Veronica Selin över som tillförordnad i rollen.
Marieberg Media och Bonnier News Local avslutar samarbetet26.3.2024 11:45:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News bemanningsbolag Marieberg Media har inlett förhandlingar om en omorganisation. Anledningen är att Bonnier News Local planerar att från och med hösten 2024 ta hem vikariebemanningen i egen regi. Den planerade förändringen berör Marieberg Medias konsulter och förhandlingar ska inledas om uppsägning av omkring 65 tillsvidareanställda medarbetare utanför Storstockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum