Rekordstort valdeltagande i kyrkovalet

Den preliminära röstsammanräkningen visar på ett rekordstort valdeltagande i kyrkovalet.

Från många håll kom under gårdagen rapporter om köer till vallokalerna runt om i Göteborgs stift. När den preliminära sammanräkningen gjorts visade det sig att kyrkovalet fått det högsta valdeltagandet sedan 1950-talet. I Göteborgs stift röstade 17,1 % och till det kommer ungefär 1 % i oräknade förtidsröster. Valdeltagandet bör därför landa på rikssiffran ca 18,2 %.

Det som tydligast skiljer årets kyrkoval från tidigare val är det höga valdeltagandet. Inte sedan 1950-talet har så många av kyrkans medlemmar gått till valurnorna. I Göteborgs stift är ökningen nästan 5 procentenheter. Den siffran beräknas öka med ca en procentenhet när förtidsrösterna registrerats.

– Det är glädjande att valresultatet har ökat så markant från förra kyrkovalet, säger biskop Per Eckerdal. Jag ser det som ett uttryck för ett stort engagemang för Svenska kyrkan.

De politiska partierna stärker sin andel av mandaten i Göteborgs stiftsfullmäktige jämfört med förra kyrkovalet. Centerpartiet och Sverigedemokraterna ökar, medan Socialdemokraterna står kvar på 19 mandat. Bland nomineringsgrupperna utan koppling till politiska partier minskar både Öppen kyrka och Frimodig kyrka, medan POSK står kvar på 13 mandat.

– Sverigedemokraternas ökning inger en viss oro eftersom de i väsentliga delar har en annan värdegrund än Svenska kyrkan, fortsätter biskop Per Eckerdal. När en ledande företrädare för SD här i Göteborg uppmanar sina medlemmar att gå med i kyrkan för att rösta i kyrkovalet och sedan gå ur för att slippa betala medlemsavgiften avslöjar de vad de menar med sitt engagemang i kyrkan.

Tre val i kyrkovalet
De röstande i kyrkovalet väljer till tre nivåer: lokalt till kyrkofullmäktige, regionalt till stiftsfullmäktige och nationellt till kyrkomöte. I valet till stiftsfullmäktige deltog ca 17-18 % av de nästan 700 000 röstberättigade i Göteborgs stift.

Valresultatet i stiftsfullmäktigevalet i Göteborgs stift

Nomineringsgrupp, Procentandel, PRELIMINÄR Mandatfördelning 2017, (Mandat 2013)

Arbetarepartiet – Socialdemokraterna (s) 24,2 % 19 mandat (19 mandat)

Borgerligt alternativ (BorgA) 7,0 % 6 mandat (6 mandat)

Centerpartiet (c) 12,4 % 10 mandat (7 mandat)

Fria liberaler i Svenska kyrkan (FiSK) 3,6 % 3 mandat (3 mandat)

Frimodig kyrka (FK) 6,5 % 5 mandat (7 mandat)

Kristdemokrater i Svenska kyrkan (kr) 2,3 % 2 mandat (3 mandat)

Miljöpartister i Svenska kyrkan (MPSK) 2,0 % 2 mandat (3 mandat)

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (posk) 16,1 % 13 mandat (13 mandat)

Sverigedemokraterna (SD) 9,1 % 7 mandat (5 mandat)

Vänstern i Svenska Kyrkan (ViSK) 4,4 % 4 mandat (2 mandat)

Öppen kyrka – en kyrka för alla (ÖKA) 12,3 % 10 mandat (13 mandat)

Förtidsröster ej medräknade
Bland annat genom förtidsröstningen i Nordstan har det kommit in många förtidsröster till stiftskansliet. Dessa röster kommer att sorteras in i valmaterialet från de olika församlingarna innan den slutgiltiga rösträkningen påbörjas. I slutet av förra vecka hade 5-6 000 förtidsröster kommit in. Till det kommer fredagens och helgens röster. Gissningsvis kommer valdeltagandet att öka med minst en %-enhet.

Preliminära siffror
De redovisade siffrorna bygger på den preliminära röstsammanräkning som gjorts i vallokalerna runt om i stiftet. Under måndagen levereras allt valmaterial in till stiftskansliet i Göteborg. När de oräknade förtidsrösterna sorterats in i valmaterialet kommer den slutgiltiga sammanräkningen att påbörjas. Det slutgiltiga valresultatet beräknas vara klart om drygt två veckor.

Kyrkomötet
Stiftsfullmäktige i Göteborgs stift
Kyrkofullmäktige i hela Göteborgs stift

Torgny Lindén, pressekreterare, 031-771 30 31

En rik mångfald av verksamhet ryms inom Svenska kyrkan. Den grundläggande uppgiften utförs i första hand av församlingarna.

Stiftets uppgift är att främja och ha tillsyn över församlingslivet som helhet. Stiftet leds av biskopen och stiftsstyrelsen. Domkapitlet utövar tillsammans med biskopen tillsyn över verksamheten i stiftets församlingar och stiftsorganisationen. Stiftet arbetar också med krisberedskapsfrågor. Till nytta för församlingarna förvaltar stiftet kyrklig jord och skog, de sk Prästlönetillgångarna, vars avkastning bidrar till de ekonomiska förutsättningarna för Svenska kyrkans arbete.

Göteborgs domkyrka är hela stiftets kyrka. Den ligger vid Kungsgatan i centrala Göteborg och invigdes 1815.

Stiftskansliet ligger vid Lilla Bommen, i det karaktäristiska höghuset som brukar kallas "Läppstiftet".