Renoveringssäsongen närmar sig igen – men vad ska man tänka på?

Aldrig förr har vi väl spenderat så enormt många månader, veckor, dagar och timmar innan för väggarna av vårt eget hem? Under de senaste årens pandemi har de många timmar som vi spenderat i hemmet gjort att allt fler blivit mer och mer intresserade av renovering av detsamma. När våren och sommaren nu närmar sig drar också den stora renoveringssäsongen i gång. Men det finns några saker som kan vara klokt att tänka igenom om man funderar på att renovera hemma.

Förlängda leveranstider

Det är inte enbart renoveringslusten som har påverkats av pandemin utan även utbudet av material och leveranstiderna på material har förändrats. Under den senaste tiden är det många varor och material som har haft långa leveranstider för att det helt enkelt har varit svårare att få tag på. Därför blir det ännu viktigare än vanligt att faktiskt beställa material i god tid oavsett typ av renovering. Köp klinker, brädor och andra typer av specifika material i bra tid så finns det en god chans att du faktiskt får tag på det du verkligen vill ha och som kan levereras till när du behöver det.

Urvalet på klinker större och större

Förutom att man ska tänka på att beställa i tid så kan det också vara bra att ha i huvudet att det numera finns ett enormt utbud vad gäller exempelvis klinker. Hos Hillceramic har dem utvidgat sitt sortiment och det finns flera 1000 olika varianter på klinker. Det betyder att utbudet är stort och med stor sannolikhet så kan alla hitta någonting som passar dem. Men det betyder också att det kan ta lite tid att hitta rätt, och om man vill att det ska bli riktigt bra så behöver man räkna in tid till att välja, testa, fundera i processen.

Gå igenom tidsplan och budget

Att genomföra en renovering är svårt, och något av det svåraste ligger faktiskt i arbetet innan själva renoveringen går i gång, i planeringen. Att göra en bra tidsplan och budget är grunden till alla typer av renoveringar men också en av de vanligaste orsakerna till att renoveringar inte går som man tänkt sig. Ett bra förarbete i form av att grundligt arbeta igenom budget och tidsplan är därför A och O om man vill ha en bra renoveringsprocess. En bra idé är också att ta in hjälp från personer i branschen med större erfarenhet än en själv till att se över om tidsplan och budget faktiskt kan hålla.

Ritningar viktigare än man tror

I samma kategori, alltså förarbetet innan man börjar gå in med verktygen, är att göra ordentliga ritningar på den arkitektoniska delen och designen. Många som renoverar för första gången blir ivriga och påbörjar faktiskt själva arbetet för snabbt. Att göra ett grundligt arbete i förhållande till att göra riktiga ritningar och gå igenom så noga man bara kan hur den slutgiltiga designen ska bli är oerhört viktigt inte bara för renoveringsprocessen, utan även för slutprodukten. Det kan vara svårt att få till det man verkligen vill ha om man inte från början jobbar emot det. Så gör ordentliga ritningar redan från början för att underlätta både processen och resultatet. Ta eventuellt hjälp utifrån från en arkitekt och sakkunniga för att kunna göra så realistiska och genomtänkta planeringar och ritningar som möjligt. Du kommer tacka dig själv efteråt.